روحانی: بایدن باید

امروز ، چهارشنبه ، ۵ آذر ، رئیس جمهور ایران حسن روحانی رئیس جمهور منتخب آمریکا جو بایدن را به محكوم كردن سیاست های دولت دونالد ترامپ فراخواند.

رئیس جمهور گفت: “اگر در آینده اراده ای در میان حاكمان ایالات متحده وجود داشته باشد ، حل مسئله بین دو كشور آسان خواهد بود.”

رئیس جمهور ایران ابراز امیدواری کرد که “دولت بعدی ایالات متحده در وهله اول سیاست های ترامپ در قبال ایران را آشکارا محکوم کند.”

به گفته روحانی ، اگر چنین اراده ای در دولت بعدی آمریکا وجود داشته باشد ، دو کشور می توانند بازگشت خود را قبل از خروج آمریکا از توافق هسته ای اعلام کنند.

رئیس جمهور ایران تأكید كرد كه این رویه می تواند گامی بزرگ برای حل بسیاری از مشكلات و تغییر مسیر باشد و پس از آن می توان موارد دیگر را ادامه داد.

گمانه زنی در مورد بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای

به یاد بیاورید که با انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده ، گمانه زنی در مورد بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای وجود داشت.

در همین حال ، الیوت آبرامز ، رئیس کارگروه وزارت امور خارجه ایران و ونزوئلا ، گفت که هر دولتی که بخواهد به توافق هسته ای برگردد با موانع زیادی روبرو خواهد شد.
این دولت ها باید با متحدان ایالات متحده در خاورمیانه و جاهای دیگر مشورت کنند.

یک روز قبل از اظهارات حسن روحانی ، راهنمای ایرانی در واکنش ضمنی به پیروزی جو بایدن گفت: “نمی توان به اظهارات آنها اعتماد کرد و در مورد آنها برنامه ریزی کرد.”

خامنه ای گفت: کسانی که امیدوار هستند با ما خصمانه هستند در حالی که وضعیت داخلی آنها به هیچ وجه مشخص نیست.

وی افزود: مشکلات اخیر به آنها اجازه صحبت و موضع گیری درباره موضوعات بین المللی را نمی دهد و نمی توان به اظهارات آنها اعتماد و برنامه ریزی کرد. “