روح‌اللـە زم
در روز جهانی آزادی مطبوعات، عکس روح‌اللـە زم در بین ٣٠ روزنامەنگار جانباخته سال ٢٠٢٠

در روز جهانی آزادی مطبوعات، عکس روح‌اللـە زم در بین ٣٠ روزنامەنگار جانباخته سال ٢٠٢٠، تعداد روزنامه نگاران کشته شده در سال گذشته ٣٠ نفر بوده که از این تعداد، ٢١ مورد به دلیل حرفه‌ روزنامه‌نگاری و با انگیزه تلافی‌جویانه به قتل رسیده‌اند.

عکس روح‌اللـە زم در بین ٣٠ روزنامەنگار جانباخته سال ٢٠٢٠

تعداد روزنامه نگاران کشته شده در سال گذشته ٣٠ نفر بوده که از این تعداد، ٢١ مورد به دلیل حرفه‌ روزنامه‌نگاری و با انگیزه تلافی‌جویانه به قتل رسیده‌اند.

گزارش کمیته حفاظت از روزنامه نگاران با اشاره به روح‌اللـه زم ،  روزنامه نگار را به عنوان یکی از روزنامه نگاران  دسته‌بندی کرده که با انگیزه تلافی‌جویانه مرتبط با حرفه، به قتل رسیده‌اند.

۹ روزنامه نگار ماموریت‌ها و در جریان تیراندازی ، تنش ها و جنگ کشته شده اند

کمیته حمایت از روزنامه نگاران می گوید ۹ روزنامه نگار ماموریت‌ها و در جریان تیراندازی ، تنش ها و جنگ کشته شده اند ، مکزیک ، افغانستان و فیلیپین بیشترین تعداد قتل های تلافی جویانه روزنامه نگاران را در یک ردیف ثبت کرده اند.

از جمله موارد ثبت شده در این گزارش ، سه روزنامه نگار مستند است که در جریان حملات هوایی نیروهای روسی متحدین با رژیم بشار اسد در ادلب ، شمال سوریه کشته شدند.

گزارش منتشر شده مروری کوتاه بر تاریخ طولانی تحریم ها و سانسورهای سنگین در مطبوعات ایران تحت کنترل جمهوری اسلامی و روزنامه نگارانی است که از سال ۱۹۹۲ در ایران کشته شده اند. ذکر شده است.