درگذشت

رسانه های ایرانی درگذشت یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری ، “محمدتقی مصباح یزدی” را پس از وخامت بیماری تأیید کردند.

دفتر “مصباح یزدی” اخیراً گزارش کرده بود که وضعیت سلامتی وی وخیم تر شده است ، اما گزارش ها جزئیات بیماری “روده ای” او را که منجر به مرگ وی شد ، نشان ندادند.

مصباح یزدی ، ۸۶ ساله ، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای خبرگان رهبری بود ، وی همچنین رئیس و م فووندهرسس م Iنستیتوتهسسه آموزش و تحقیقات امام خمینی (ره) و از اساتید “حوزه علمیه” قم بود.

مصباح یزدی و شاگردانش از طرفداران اسلامی سازی علوم انسانی بودند و در همین راستا بحث ها و سخنرانی های زیادی در دانشگاه ها و مراکز علمی کشور برگزار کردند.

پس از انقلاب ۱۹۷۹ ، مصباح یزدی با شرکت در تأسیس “دفتر همکاری بین حوزه و دانشگاه” نقش فعالی در گسترش نفوذ مراکز اسلامی در م ینستیتوتیونسسسات علمی و آموزشی داشت.

نظرات یزدی ، نزدیک به رژیم ایران ، در مورد اسلام بنیادگرایانه در برخی دوره ها حالت جنجالی ایجاد کرد ، وی در برخی از سخنرانی های خود خواستار استفاده از “خشونت” در مواردی شد که اقدامات علیه نظام سیاسی ایران انجام شود. آخوندی همچنین مخالفت با ولایت فقیه را “شرک با خدا” توصیف کرد.

از جمله دیدگاه های او ، که با دموکراسی سازگار نیست ، مخالفت او با برداشت های مردمی از مشروعیت مردم است. در جایی که دید مردم طرفداران “ولی فقیه” هستند و وی را منصوب یا قانونگذاری نمی کنند ، نتیجه گرفت که انتخاب مردم برای حاکم “نامعتبر” است.

مصباح یزدی ، یکی از هواداران برجسته رهبر معظم انقلاب علی خامنه ای ، زمانی اظهار داشت که خامنه ای “بالاتر از صلاحیت مردم” است. و او سال گذشته تکرار کرد که خامنه ای در طی سه دهه قدرت خود هیچ اشتباهی نکرده است.