حقوق زنان
حقوق زنان ايران در سال ۹۹؛ افزايش سرکوب زنان

افزايش سرکوب زنان در سال ۹۹، خبرگزاری “هرانا” ، ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران ، در گزارشی در آستانه سال جدید شمسی به بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران پرداخت در این گزارش همچنین به وضعیت وخیم حقوق زنان در ایران طی سال 99 اشاره شده و آمده است: “در سال 99 ، زنان ایرانی ، مانند سایر گروه های سال ، سال سختی را پشت سر گذاشتند.

علاوه بر نقص قانونی و عدم تضمین برابری جنسیتی در جامعه و قانون ، حداقل 562 مورد خشونت خانگی علیه زنان گزارش شده است. در همان سال ، 5 مورد حمله اسیدپاشی ، 6 مورد خودسوزی ، 4 مورد خودکشی و 17 زن قربانی جنایات ناموسی به دست خانواده هایشان صورت گرفت.

 

 سرکوب زنان در سال ۹۹

جاوید رحمان ، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران ، در گزارشی به شورای حقوق بشر در تاریخ 8 مارس ، همزمان با روز جهانی زن ، با تاکید بر آمار خشونت خانگی و ازدواج کودکان ، از ادامه تبعیض که در قوانین ایران ریشه دارد انتقاد کرد و گفت که زنان و دختران همچنان در ایران به عنوان شهروند درجه دو رفتار می شوند.

وی همچنین در مورد دستگیری خودسرانه مدافعان حقوق بشر ، روزنامه نگاران ، فعالان کارگری ، و شهروندان دو تابعیتی، هشدار داد و گفت که آنها علی رغم خطر کرونا در زندان باقی مانده اند.

نقض حقوق بشر علیه اقلیت های

رحمان از نقض حقوق بشر علیه اقلیت های مذهبی ، قومی و جنسی در ایران ابراز تأسف کرد، وی گفت ، از زمان اتمام گزارش ، حوادث نگران کننده دیگری نیز علیه اقلیت های ایرانی رخ داده است

مانند اعدام بیش از 20 زندانی بلوچ ، مرگ مشکوک زندانی درویش گنابادی بهنام محجوبی ، استفاده بیش از حد از زور علیه معترضان در استان سیستان و بلوچستان و تخریب خانه ها. روستاییان اهوازى بیش از 100 بار توسط بنیاد مستضعفان عرب هستند و به خانه ها حمله و مصادره اراضی بهائیان صورت گرفته است.