جایزه ۱۰ میلیون دلاری از سوی آمریکا برای اطلاعات درباره هکر ایرانی
جایزه ۱۰ میلیون دلاری از سوی آمریکا برای اطلاعات درباره هکر ایرانی

جایزه ۱۰ میلیون دلاری از سوی آمریکا برای اطلاعات درباره هکر ایرانی؛ ایالات متحده اعلام کرده است که جایزه‌ای به ارزش حداکثر ۱۰ میلیون دلار برای افرادی که اطلاعات مربوط به علیرضا شفیعی‌نسب، یک هکر ایرانی مرتبط با سپاه پاسداران، ارائه دهند، تعیین کرده است.

جایزه ۱۰ میلیون دلاری از سوی آمریکا برای اطلاعات درباره هکر ایرانی

با توجه به بیانیه منتشر شده در سایت برنامه “پاداش برای عدالت” که وابسته به سرویس امنیت دیپلماتیک وزارت خارجه آمریکا است، آقای شفیعی‌نسب بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ به عنوان کارمند شرکت “محک رایان افزار” مشغول بوده است. او بر اساس این بیانیه، به نمایندگی از سپاه پاسداران، که به عنوان یکی از گروه‌های تروریستی توسط آمریکا لیست شده است، اقداماتی به عنوان “مخرب سایبری” علیه نهادهای آمریکایی انجام داده است.

این گزارش از کسانی که اطلاعاتی درباره محل زندگی، فعالیت‌های مخرب و دیگر موضوعات مربوط به این هکر ایرانی دارند، دعوت کرده تا اطلاعات خود را به نهادهای آمریکایی ارائه دهند. این اقدام می‌تواند به دارندگان اطلاعات تا ۱۰ میلیون دلار پاداش ارائه شود.

حملات سایبری

همچنین، آمریکا به دلیل مشارکت این فرد در حملات سایبری هماهنگ و چندساله سپاه، به بیش از ۱۲ شرکت آمریکایی و تلاش برای نفوذ به سیستم‌های کامپیوتری وزارت‌خانه‌های خارجه و خزانه‌داری ایالات متحده، این فرد را به جرم اعلام کرده است.

در ماه بهمن سال ۱۴۰۰، وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرد که برای دریافت اطلاعات درباره دو شهروند ایرانی که مظنون به انجام اقدامات هکری برای تأثیرگذاری بر آخرین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بودند، جایزه نقدی به ارزش ۱۰ میلیون دلار تعیین کرده است.

در آن زمان، اعلام شد که دو شهروند به نام‌های سید محمد حسین موسی کاظمی به سن ۲۴ سال و سجاد کاشیان به سن ۲۷ سال، هر دو ساکن ایران هستند.