توماج بازداشت شد!
توماج بازداشت شد!

ماموران در بابل، با خشونت و ضرب و شتم، توماج صالحی را دستگیر کرده و به مکان ناشناخته‌ای منتقل کردند.

توماج بازداشت شد!

ماموران در بابل، با خشونت و ضرب و شتم، توماج صالحی را دستگیر کرده و به مکان ناشناخته‌ای منتقل کردند.

در تاریخ پنج‌شنبه، نهم آذرماه سال ۱۴۰۲، گزارش‌ها حاکی از بازداشت توماج صالحی، مسئول لباس شخصی مسلح، در یک خیابان در شهر بابل با وقوع یک حادثه خشونت‌آمیز، شامل ضرب و شتم توسط گروهی از افراد، می‌باشد. افراد این گروه توماج صالحی را بازداشت کرده و به یک مکان ناشناخته منتقل کرده‌اند.

توماج صالحی

توماج صالحی خواننده رپ اعتراضی ایرانی است که برای آهنگ‌های اعتراضی خود در مورد مشکلات جامعهٔ ایران و اعتراض به سیاست‌ها و سرکوب‌های حکومت شهرت دارد. او در ۱۲ آذر ۱۳۶۹ در گردبیشه از توابع شهرستان شاهین‌شهر اصفهان متولد شد.

توماج صالحی از سال ۱۳۸۶ فعالیت خود در عرصه موسیقی زیرزمینی (رپ) را آغاز کرد، اما به صورت حرفه‌ای از سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را شروع کرد. آهنگ‌های او عمدتاً اعتراضی و دربارهٔ جامعه ایران است؛ از جمله آهنگ‌های «ترکمنچای» و «سوراخ موش» و «نرمال» که نام او با آن‌ها شنیده شد.

توماج صالحی برای آهنگ‌های اعتراضی‌اش دو بار بازداشت شده و تحت شکنجه قرار گرفته‌است. مرتبه اول شهریور ماه ۱۴۰۰ بعد از خواندن «سوراخ موش بخر» دستگیر و سپس با وثیقه آزاد شد. اما هشتم آبان ۱۴۰۱ بار دیگر به زندان افتاد.

توماج صالحی در سال ۲۰۲۳، جایزه «هِرِتیک» (بدعت‌گذار) سازمان «گلوبال میوزیک اواردز» را به خاطر آهنگ «فال» در بخش موسیقی اعتراضی – کنشگری دریافت کرد.

توماج صالحی در یک کارگاه فلزکاری کار می‌کند. او گفته که از بچگی شعر می‌خواند و شاعر محبوبش خیام است. او اصالتاً لر بختیاری است. او در ترانه‌هایش همیشه یک پوکه خالی تفنگ بر گردن دارد که نشانه بختیاری بودنش است. او از معانی مختلف نام «توماج» معنی ترکمن آن را که «سوارکار شجاع» است بیش از همه دوست دارد. ورزش روزانه او بوکس است.