تهران از پرداخت 150 هزار دلار برای قربانیان هواپیمای اوکراین خبر داد

در میان شکایت بستگان قربانیان هواپیمای اوکراینی ، تهران اعلام می کند که برای هر متوفی ۱۵۰ هزار دلار پرداخت خواهد کرد

ایا جنیدی ، دستیار رئیس جمهور در امور حقوقی رئیس جمهور ایران ، اعلام کرد که پیشنهاد وی برای پرداخت غرامت به خانواده های قربانیان هواپیمای اوکراینی در جلسه دیروز هیئت دولت تصویب شد.

براساس این گزارش ، وزارت راه و شهرسازی در این تصمیم موظف است مبلغ ۱۵۰،۰۰۰ دلار یا معادل آن را به یورو به خانواده هر قربانی پرداخت کند.

و دستیار رئیس جمهور در امور حقوقی رئیس جمهور ایران ، در بیانیه ای نوشت که با “پیگیری” موضوع ، بودجه ای برای پرداخت این غرامت “قبل از سالگرد حادثه” تأمین شد.

گزارش شده است که یک هواپیمای اوکراینی توسط دست کم دو موشک سپاه پاسداران در حوالی تهران در تاریخ ۸ ژانویه سرنگون شد.

در نتیجه ، همه ۱۷۶ سرنشین از جمله شهروندان ایران ، کانادا ، اوکراین ، انگلیس و افغانستان کشته شدند.

مقامات رژیم ایران سرنگونی هواپیما را “خطای انسانی” توصیف کردند.

انجمن قربانیان هواپیمای اوکراین پرواز ۷۵۲ در آستانه سالگرد بیانیه ای صادر کرد و گفت که رژیم ایران در تلاش است فشار بیشتری بر خانواده ها وارد کند تا آنها را مجبور به پذیرش غرامت و جلوگیری از مراسم یادبود کند.

در بیانیه آغازین آمده است: “قاتل نمی تواند تسلیت بگوید. جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران پسران ما را به طرز بیرحمانه ای به قتل رسانده اند.”

برعکس ، دولت های کانادا و اوکراین همیشه گفته اند که ایران به وعده های خود در مورد پاسخگویی کامل عمل نکرده و برای روشن شدن “حقیقت” همکاری نمی کند.

وزیر امور خارجه کانادا ، فرانسوا فیلیپ شامپین نیز اخیراً گفته بود که اعتقاد ندارد سرنگونی هواپیمای اوکراین با موشکهای سپاه پاسداران در اطراف تهران “خطای انسانی” است.

و اخیراً معاون وزیر امور خارجه اوکراین گفت: “هر هفته طی دو ماه گذشته ، از مقامات ایرانی می شنویم که گزارش نهایی آماده است و در دست ترجمه است و به کشورهای دیگر ارسال می شود ، اما هنوز گزارشی ارسال نشده است.”

در همین حال ، سازمان هواپیمایی ایران اعلام کرد که پیش نویس گزارش نهایی در مورد سرنگونی هواپیمای اوکراینی را به کشورهایی که در تحقیقات شرکت کرده اند ، ارسال کرده است.

وی اظهار داشت که “خلاصه این حادثه تکمیل شده و گزارش نهایی به انگلیسی و فارسی چاپ شده و در دسترس همه کشورهای مربوطه قرار گرفته است.”

طرف های “مربوط” هنوز تأیید نکرده اند که گزارش نهایی را در مورد حادثه از ایران دریافت کرده اند.