تعداد بی‌سابقه اعدام‌ها در ایران در سال ۲۰۲۳: بیش از ۸۵۰ نفر
تعداد بی‌سابقه اعدام‌ها در ایران در سال ۲۰۲۳: بیش از ۸۵۰ نفر

تعداد بی‌سابقه اعدام‌ها در ایران در سال ۲۰۲۳: بیش از ۸۵۰ نفر؛ سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده است که در سال گذشته، ایران ۸۵۳ نفر را اعدام کرده است که این آمار بالاترین در ۸ سال گذشته بوده است.

تعداد بی‌سابقه اعدام‌ها در ایران در سال ۲۰۲۳: بیش از ۸۵۰ نفر

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده است که در سال گذشته، ایران ۸۵۳ نفر را اعدام کرده است که این آمار بالاترین در ۸ سال گذشته بوده است. این اعدام‌ها بیشتر به دلیل سرکوب بی‌امان شهروندان ایرانی و تشدید “مبارزه با مواد مخدر” انجام شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل خواهان اقدام بین‌المللی جدی برای متوقف کردن اعدام‌ها در ایران شده است، زیرا زندان‌های این کشور در سال ۲۰۲۳ به مکان کشتارهای دسته‌جمعی تبدیل شده است.

به گفته عفو بین‌الملل، ۴۸۱ مورد از اعدام‌های سال گذشته در ایران مربوط به جرایم مواد مخدر بوده‌اند که این آمار بیش از نیمی از کل اعدام‌های این کشور در سال ۲۰۲۳ را تشکیل می‌دهد.

انتقاد شدید از سیاست‌های ایران

سازمان مدافع حقوق بشر، با انتقاد شدید از سیاست‌های ایران در زمینه مبارزه با مواد مخدر، به آمار بالای اعدام شهروندان بلوچ در سال گذشته اشاره کرده است.

در گزارش این سازمان آمده است که اقلیت بلوچ ایران، که تنها نزدیک به پنج درصد از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند، در سال ۲۰۲۳، ۲۹ درصد (یعنی ۱۳۸ نفر) از اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر را تحمل کرده‌اند.

علاوه بر این، عفو بین‌الملل در گزارش خود، حکومت ایران را متهم به تشدید موارد مجازات‌های اعدام در پی اعتراضات موسوم به «زن، زندگی، آزادی» می‌داند. این اقدامات به هدف نهادینه کردن ترس و وحشت در جامعه انجام شده‌اند.