بحران قیمت و تقلب در بازار گوشت: فروش گوشت بز به جای گوشت گوسفند!
بحران قیمت و تقلب در بازار گوشت: فروش گوشت بز به جای گوشت گوسفند!

بحران قیمت و تقلب در بازار گوشت: فروش گوشت بز به جای گوشت گوسفند؛ رئیس اتحادیه دام سبک: فروشندگان در حاشیه شهرها، به خصوص تهران، گوشت دام ماده را به عنوان گوشت نر پرواری عرضه می‌کنند.

بحران قیمت و تقلب در بازار گوشت: فروش گوشت بز به جای گوشت گوسفند!

رئیس اتحادیه دام سبک اعلام کرده است که تعدادی از فروشندگان در مناطق حاشیه شهرهای بزرگ، به ویژه در استان تهران، در حال عرضه گوشت دام ماده و بز به عنوان گوشت نر پرواری به مشتریان هستند.

قیمت این گوشت‌ها به نصف قیمت گوشت دام نر دست می‌یابد و برخی از مصرف‌کنندگان نیز از طولانی شدن زمان پخت و پز این گوشت‌ها شکایت دارند.

ما هشدار دادیم که سفره مردم کوچک شد

منصور پوریان، رئیس شورای تأمین دام ایران، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز، به اشاره اینکه تقریباً ۹۰ درصد از دامداری‌های کوچک و خرد پس از حذف یارانه‌های ارزی تعطیل شده‌اند، اظهار داشت: “زمانی که دولت تصمیم به لغو یارانه‌های ارزی گرفت، ما هشدار دادیم که سطح سبدهای مردمی کاهش یافته و تعهد به ارائه گوشت نیز به شدت کاهش یافته است؛ به علاوه، هزینه‌ها رشد کرده و ما نمی‌توانیم با قیمت‌های گوشت وارداتی رقابت کنیم.”

در ماه تیر سال ۱۴۰۲، تولید گوشت نسبت به ماه مشابه در سال ۱۴۰۱ به این ترتیب بود:

برای گوسفند و بره، کاهش ۲۶ درصد.
برای بز و بزغاله، کاهش ۷ درصد.
برای گاو و گوساله، کاهش ۴ درصد.
برای گاومیش و بچه‌گاومیش، کاهش ۱۴ درصد.
برای شتر و بچه‌شتر، افزایش ۳۷ درصد.
علاوه بر این، در ماه تیر ۱۴۰۲، عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی ایران نسبت به ماه قبل از آن، تقریباً سه درصد کاهش یافته است.