ایران دوباره: امروز یا فردا گزارش هواپیمای اوکراینی را ارسال می کنیم

به دنبال انتقادات اوکراین از ایران به دلیل عدم ارسال گزارشی در مورد سرنگونی هواپیمای مسافربری با موشک های سپاه پاسداران ، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران یک هفته بعد تکرار کرد که گزارش “امروز یا فردا” ارسال می شود.

خطیب زاده روز دوشنبه گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی هفتگی به اظهارات مقامات اوکراین پاسخ داد و گفت: همانطور که هفته گذشته گفتم ، سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان مرجع فنی وظیفه خود را انجام داده و گزارش را در قالب یک ویدئو در اینترنت به اوکراینی ها و احزاب دیگر ارائه داده است.

وی مجدداً گفت: “امروز یا فردا ، گزارش بطور رسمی در قالب ترجمه ارسال خواهد شد.”

خطیب زاده هفته گذشته با به تعویق انداختن تحقیقات درباره پرونده سفر ، گفت كه گزارش فنی “امروز اوگدا” ارسال می شود.

از طرف دیگر ، اوکراین دریافت گزارش را انکار کرد و از تکرار همان قول های ایران انتقاد کرد.

پس از اعلام سازمان هواپیمایی ایران مبنی بر انتشار گزارش خود ، یوگنی یینین معاون وزیر امور خارجه اوکراین گفت: “مسئله این است که ما بارها از ایران شنیده ایم که گزارش کامل است و ترجمه آن در آستانه تکمیل است.”

وی افزود: “باور كنید ، طی دو ماه گذشته هر هفته این را می شنیدم.”

تکرار وعده توسط ایران و تکذیب های مکرر اوکراین در حالی صورت می گیرد که کمتر از ده روز از سالگرد حادثه باقی مانده است و مقامات نظامی و دولت ایران هنوز گزارش های متفاوت و متناقضی از علت حادثه از جمله “خطای انسانی” و اشکال در سیستم دفاعی ارائه می دهند.

به تازگی ، وزیر امور خارجه کانادا ، فرانسواءفیلیپ شامپاین گفته است که ادعاهای مقامات رژیم ایران درباره خطای انسانی را باور ندارد.

خانواده های برخی از کشته شدگان نیز اخیراً خواستار اخراج و پیگرد قانونی همه کسانی که در تیراندازی به هواپیمای مسافربری شده اند شدند