افشای حکم غیابی برای ۴۴ رسانه‌ای خارجی توسط عدالت علی
افشای حکم غیابی برای ۴۴ رسانه‌ای خارجی توسط عدالت علی

افشای حکم غیابی برای ۴۴ رسانه‌ای خارجی توسط عدالت علی؛ گزارش‌ها نشان می‌دهد که اسناد به دست آمده از یک حمله سایبری به سیستم‌های قوه قضاییه نشان می‌دهند که دادگاه انقلاب تهران در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ حکم غیابی برای ۴۴ روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای خارج از کشور را صادر کرده است، و آن‌ها را به اتهام تبلیغ علیه نظام متهم می‌کند.

افشای حکم غیابی برای ۴۴ رسانه‌ای خارجی توسط عدالت علی

این روزنامه‌نگاران در زمان صدور این حکم مشغول به فعالیت در رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور مانند ایران‌اینترنشنال، بی‌بی‌سی فارسی، منوتو، رادیو فردا، جم تی‌وی و صدای آمریکا بوده‌اند.

بر اساس سندی که در تاریخ ٢٠ بهمن سال ١۴٠٠ افشا شده است، دادنامه‌ای صادر شده که حکم محکومیت ۴۴ چهره رسانه‌ای را از سوی شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به شکل محرمانه تأیید می‌کند و پرونده‌شان به پایان رسیده است.

در واکنش به این افشای سند، میشل استانیستریت، دبیرکل اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران بریتانیا و ایرلند، اعلامیه‌ای را منتشر کرده و صدور این حکم غیابی و محرمانه را محکوم کرده است.

جنگ همه‌جانبه ایران علیه روزنامه‌نگاران

استانیستریت صدور این احکام را به عنوان نمونه‌ای از جنگ همه‌جانبه ایران علیه روزنامه‌نگاران ایرانی در داخل و خارج از کشور توصیف کرده و این اقدام را به عنوان یک تهدید برای روزنامه‌نگاران منتقد و خانواده‌هایشان از سوی “حکومت نفرت‌انگیز” خوانده است.

دبیرکل اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران بریتانیا و ایرلند از دولت بریتانیا، سازمان ملل و جامعه بین‌المللی خواسته است که در برابر تهدیداتی که از سوی ایران به آزادی مطبوعات مطرح شده است، موضع‌گیری کنند.

وی تأکید کرده که مقامات ایران از این احکام به‌عنوان توجیهی برای آزار، اذیت و ارعاب روزنامه‌نگاران مستقل و خانواده‌های آن‌ها استفاده کرده و این اقدامات را محکوم می‌کنند.