استفاده از زلزله سوریه برای ارسال گسترده تسلیحات توسط ایران
استفاده از زلزله سوریه برای ارسال گسترده تسلیحات توسط ایران

استفاده از زلزله سوریه برای ارسال گسترده تسلیحات توسط ایران؛ ایران از فرصت پس از وقوع زلزله در شمال سوریه و آزاد شدن پروازها، به منظور انتقال تسلیحات به سوریه تحت عنوان “کمک‌های انسان‌دوستانه”، استفاده کرده است.

استفاده از زلزله سوریه برای ارسال گسترده تسلیحات توسط ایران

براساس گزارش خبرگزاری رویترز در روز چهارشنبه، ۲۳ فروردین، با استناد به منابع آگاه منطقه‌ای و غربی، ایران از فرصت پس از وقوع زلزله در شمال سوریه و آزاد شدن پروازها، به منظور انتقال تسلیحات به سوریه تحت عنوان “کمک‌های انسان‌دوستانه”، استفاده کرده است.

این گزارش با نقل از ۹ منبع آگاه، شامل افرادی از ایران، سوریه، اسرائیل و غربی، ادعا می‌کند که هدف ایران، تقویت دفاعی خود در برابر اسرائیل در سوریه و حمایت از رئیس‌جمهور سوریه، بشار اسد، بوده است.

به گزارش این خبرگزاری، بعد از وقوع زلزله در شمال سوریه و ترکیه در فوریه ۲۰۲۳، صدها هواپیمای ایرانی در طی هفت هفته به فرودگاه‌های حلب، دمشق و لاذقیه پرواز کرده و تسلیحات حمل کرده‌اند.

زلزله شمال سوریه

به گزارش منابع خبری، در زلزله شمال سوریه بیش از شش هزار نفر کشته و آسیب‌دیده شدند. ایران ادعا کرده بود که در پی وقوع این زلزله، کمک‌های انسان‌دوستانه به سوریه ارسال کرده است، اما برخی منابع با استناد به گزارش خبرگزاری رویترز ادعا می‌کنند که این کمک‌ها در واقع شامل تجهیزات پیشرفته مخابراتی، رادارها و قطعات یدکی برای به‌روزرسانی سامانه‌های دفاع هوایی ایران در سوریه بوده است.

این تجهیزات به عنوان کمک‌های انسان‌دوستانه تحت نظر بشار اسد، بزرگترین متحد ایران در منطقه، ارسال شده‌اند.