چرا ایران کاردار بریتانیا را احضار کرد؟
چرا ایران کاردار بریتانیا را احضار کرد؟

یک روز پس از ثبت شکایت بریتانيا و سه کشور دیگر درباره پرونده کشته شدن ۱۷۶ سرنشین هواپیمای مسافربری اوکراین و پس از اعمال تحریم‌ها توسط دولت بریتانیا علیه ۱۳ مقام و نهاد دیگر ایرانی، وزارت خارجه ایران اعلام کرد که در غیاب سفیر بریتانیا، کاردار سفارت این کشور را احضار کرده است.

چرا ایران کاردار بریتانیا را احضار کرد؟

در اطلاعیه وزارت خارجه ایران، مدیرکل غرب اروپای وزارت خارجه ایران در جریان احضار کاردار سفارت بریتانیا، اظهارات و مواضع مقامات بریتانیايى و همچنین تحریم‌های اخیر بریتانیا علیه حكزمت ايران را به عنوان “غیرقانونی و مداخله‌جویانه” قلمداد کرده و “آن را قویا محکوم” نموده است.

در این اطلاعیه، مقام وزارت خارجه ايران از رسانه‌های فارسی زبان مستقر در بریتانیا به عنوان “رسانه‌های معاند” یاد کرده و اظهار کرده است که بریتانیا به جای پاسخگویی، به روند اتهام‌زنی خود ادامه می‌دهد.

دليل احضار کاردار بریتانیا در تهران

ساعاتی پس از اعلام بسته جدید تحریم‌ها توسط وزیر خارجه بریتانيا، جیمز کلورلی، که در روز پنج‌شنبه، ۱۵ تیر صورت گرفت، الیزابت مارش، کاردار بریتانيا در تهران احضار شد. وزیر خارجه بریتانیا در اعلام خود در پارلمان بریتانیا، اظهار کرد که این تحریم‌ها به منظور “پاسخگویی تهران نسبت به تهدیداتی که به بریتانیا و کشورهای متحد آن وارد شده است” انجام شده است.