وكيل عباس دريس:
وكيل عباس دريس: "دیوان عالی، با نادیده گرفتن «کسب رضایت»، حکم اعدام را تایید کرده است."

وكيل عباس دريس: پرونده این متهم در اعتراضات آبان ۹۸ “ایرادات متعدد” دارد و موکلم “در هیچ‌کدام از مراحل بازپرسی و دادگاه” به تیراندازی اقرار نکرده است، همچنین خانواده مامور جان باخته یگان ویژه در ماهشهر نیز “رضایت” داده‌اند.

تایید حکم اعدام برای عباس دریس

فرشته تابانیان، در ادامه، بیان کرد که به رغم تمام ایرادات مطرح شده، دیوان عالی حکم اعدام عباس دریس را تأیید کرده است و او درخواست “اعاده دادرسی” را برای نقض این حکم مطرح می‌کند.

عباس دریس و برادرش محسن دریس، در حادثه اعتراضات آبان ۱۳۹۸، در ماهشهر دستگیر شدند و به اتهام “محاربه، اخلال در نظم و مشارکت در قتل رضا صیادی، یکی از نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامی معروف به نوپو” متهم شدند.

دادگاه انقلاب ماهشهر در آذر ماه ۱۴۰۱ او را به “اعدام” محکوم کرد و این حکم توسط شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور تایید شد.

مشکلات و نقاط ضعف فراوان در پرونده عباس دریس

فرشته تابانیان، در مصاحبه با سایت دیده‌بان ایران، در تاریخ ۱۹ تیر ماه، ایرادات پرونده موکلش را برشمرد و با بیان اینکه “اسلحه‌ای از موکلش گرفته نشده است”، افزود: “همسایه عباس دریس را با اسلحه گرفته‌اند و آن فرد گفته که اسلحه متعلق به آقای دریس است” و دادگاه “با اقرار فرد دیگری، علیه دریس حکم صادر کرده است.”

در مورد فاصله بین محل کشته شدن رضا صیادی و محل ایستادن عباس دریس، فرشته تابانیان گفت: “گزارش کارشناسی اولیه فاصله را ۴۰ متر عنوان کرده است و گزارش دوم بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ متر اعلام کرده است. پس از اعتراض ما به این گزارش‌ها، باید تیم کارشناسان پنج نفره تشکیل می‌شد اما دادگاه به این اعتراض توجه نکرد.”

فرشته تابانیان: چشمان عباس دریس ضعیف است و نمی‌تواند با عینک به خوبی ببیند. محل ایستادن او پر از درخت است. او افزود: ما بیان کردیم که او نمی‌تواند تیراندازی کند، اما این موارد نادیده گرفته شده و تنها گزارشات نهادهای امنیتی در نظر گرفته شده است.

شاهدان نامعتبر در پرونده عباس دریس: آیا آنها واقعاً هیچ چیزی ندیده‌اند؟

فرشته تابانیان واکنش به شاهدانی که به دادگاه آورده شده بودند را بیان کردند؛ این سه نفر شاهد اعلام کردند که اصلاً چیزی را ندیده‌اند و نمی‌دانند که چه کسی شلیک کرده است.

وکیل عباس دریس: رضایت خانواده رضا صیادی گرفته شده، حکم اعدام باید لغو شود و اتهام محاربه برائت و حکم اعدام باید ملغی شود.

فرشته تابانیان: عباس دریس تاکید می‌کند که به تیراندازی به سمت مامورین اقرار نکرده است. نهادهای امنیتی فاقد اعتبار هستند.

وکیل عباس دریس: درخواست اعاده دادرسی برای عباس دریس ارسال خواهد شد و امیدواریم توقف اجرای حکم را هم به زودی بتوانیم به دست آوریم.