لرزش دوباره در غرب افغانستان پس از زلزله مرگبار در هرات
لرزش دوباره در غرب افغانستان پس از زلزله مرگبار در هرات

بیش از ۴۸ ساعت پس از وقوع زلزله شدید در ولایت هرات افغانستان، نگرانی‌ها از افزایش تعداد قربانیان و نیز تلاش‌های انجام شده برای رسیدگی به وضعیت بازماندگان افزایش یافته است. از سوی دیگر، زلزله دیگری در روز دوشنبه ۱۷ مهر، باعث وحشت ساکنان مناطق غربی افغانستان شد.

لرزش دوباره در غرب افغانستان پس از زلزله مرگبار در هرات

خبرگزاری آلمان اعلام کرده است که یک زلزله با بزرگی ۴.۹ درجه در مقیاس ریشتر در مناطق غربی این کشور به شدت احساس شده و این اطلاعات توسط سازمان زمین‌شناسی آمریکا نیز تأیید شده است. این خبرگزاری به نقل از یک دکتر در منطقه زلزله‌زده هرات نوشته است: “تکان‌ها بسیار شدید بود و مردم در پارک‌ها، فضای باز و باغ‌ها پناه گرفتند.”

این دکتر همچنین اظهار کرده که زلزله شدید روز شنبه تأثیر منفی بر وضعیت روحی ساکنان گذاشته و گفته است: “اغلب بیماران دچار ضربه روحی شده‌اند.”

بیش از دو هزار نفر به دنبال زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶.۳ درجه که روز شنبه اتفاق افتاده، کشته شده و ده‌ها هزار نفر نیز به عنوان آواره‌ها محسوب می‌شوند.

دولایت هرات کاملاً ویران شد

در این شرایط نامطلوب، گزارش‌هایی دربارهٔ تعیین محدودیت‌هایی از سوی گروه طالبان برای حضور زنان در مناطق آسیب‌دیده و کمک به زنانی که زیر آوار مانده‌اند منتشر شده است. زمین‌لرزه روز شنبه دست‌کم ۱۳ روستا در ناحیه زنده‌جان در ولایت هرات را کاملاً ویران کرد و مناطق زیادی نیز دچار آسیب شدند. ساکنان محلی همچنان با همکاری گروه‌های نجات تلاش می‌کنند تا اجساد زیر آوار را بیرون بیاورند.