روایت CNN از مذاکرات غیرمستقیم تهران و واشنگتن
روایت CNN از مذاکرات غیرمستقیم تهران و واشنگتن

روایت CNN از مذاکرات غیرمستقیم تهران و واشنگتن؛ شبکه خبری سی‌ان‌ان اعلام کرده است که مذاکرات میان ایران و آمریکا به منظور آزادی پنج زندانی دوتابعیتی، به ازای آزادسازی منابع ارزی که در کره جنوبی مسدود شده بود، به مدت “بیش از یک سال” در پایتخت قطر، در حال انجام بوده است.

روایت CNN از مذاکرات غیرمستقیم تهران و واشنگتن

روز شنبه، ۲۱ مرداد، این رسانه آمریکایی به نقل از یک مقام آمریکایی که از جزئیات مذاکرات آگاهی داشت، گزارش داد که هیئت‌های ایرانی و آمریکایی در حین اقامت در هتل‌های مجزا در دوحه حضور داشته‌اند. این مذاکره‌ها بدون دیدار روبرویی ادامه یافته و با میانجی‌گری دیپلمات‌های قطری به توافق مذکور دست یافته‌اند.

به گفته این منبع آگاه، که نامش مشخص نشده است، دیپلمات‌های قطری به دلیل غیرمستقیم بودن مذاکرات بین تهران و واشنگتن، به صورت فعالانه و در برخی مواقع با حذر بیشتر، رشته‌پیام‌های “مکتوب” را از یک هتل به هتل دیگر بین هیئت‌های ایرانی و آمریکایی رد و بدل کرده‌اند.

انتقال پنج زندانی دوتابعیتی در ایران به حبس خانگی

این گزارش تأکید می‌کند که خطوط کلی نقشه‌ی راه برای توافق میان دو طرف، حدود شش ماه پیش در دوحه تدوین شده است. این توافق پس از دو سال و نیم گفت‌وگوهای “غیرمستقیم” و “فشرده” بین واشنگتن و تهران به واقعیت پیوسته است. اکنون، با انتقال پنج زندانی دوتابعیتی در ایران به حبس خانگی، نخستین نشانه‌های موفقیت این مذاکرات ظاهر شده است.