درگذشت زینت مودب، اولین بازیگر زن در فیلم ناطق فارسی ساخته شده در ایران
درگذشت زینت مودب، اولین بازیگر زن در فیلم ناطق فارسی ساخته شده در ایران

زینت مودب (خطیبی)، بازیگر زن نخستین فیلم ناطق فارسی در ایران، دیروز در شهر لس‌آنجلس آمریکا درگذشت؛ او هنگام مرگ صد سال داشت.

با زینت مودب آشنا شوید

خانم مودب با بازی در فیلم توفان زندگی به کارگردانی علی دریابیگی و تهیه‌کنندگی اسماعیل کوشان شهرت گرفته است. این‌ نخستین فیلم ناطق فارسی ساخته شده در ایران است که در سال ۱۳۲۷ توسط میترا فیلم تولید شد.

زندانی امیر، واریته بهاری، و دشمن زن سایر فیلم‌هایی است که زینت در آنها به عنوان اولین بازیگر زن بازی کرد.

فیروزه خطیبی، روزنامه‌نگار، نویسنده، و کارگردان ساکن لس‌آنجلس آمریکا ضمن تأیید خبر مرگ مادرش، به صدای آمریکا گفت: مادرم در دوران عبور از سنت به مدرنیته از اولین زنان شجاعی بود که علی‌رغم مخالفت برادران و خانواده‌اش، و همچنین یک جامعه مردسالار و مذهبی در دو فیلم ایرانی در نقش اصلی بازی کرد و به این صورت راه را برای بسیاری دیگر هموار کرد.

افزود: مبارزه مادرم در آن زمان بی‌شباهت به مبارزات زنان بی‌پروا و از جان گذشته انقلاب زن، زندگی، آزادی در ایران نیست که هر روز برای دستیابی به آزادی وحقوق انسانی خود می‌جنگند.

زینت مودب پس از بازی کردن در توفان زندگی در سال ۱۳۲۷، در فیلم زندانی امیر به کارگردانی اسماعیل کوشان نیز بازی کرد، و در عین حال به‌عنوان زن اول تدوینگر در شرکت سازنده یعنی میترا فیلم به کار مونتاژ پرداخت.

زینت مودب زمان تولید واریته بهاری، نخستین فیلم کمدی فارسی در سال ۱۳۲۸ با پرویز خطیبی، نویسنده و کارگردان مطرح آن دوران آشنا شد.

خانم مودب کمی پس از ازدواج با پرویز خطیبی و بازی در فیلم دشمن زن در سال ۱۳۳۷ به نویسندگی و کارگردانی پرویز خطیبی، فعالیت‌های هنری خود را محدود به دوبلاژ فیلم، کار در رادیو ایران، صداپیشگی، و شرکت در نمایش‌های رادیویی کرد.

البته این بازیگر خیلی معروف بود اما حالا کمتر شناخته شد. زینت مورد انتقاد خیلی‌ها قرا گرفت چون جرأت داشت این کار را بکند در زمانی که بازی کردن زنان در سینما محدودیت داشت وجامعه آن زمان را نمی‌پذیرفت. اتفاقا تا حالا زنان در ایران تقریبا در همه حوزه‌ها محدودیت دارند. خانواده زینت خواستند سینما را ترک کند اما قبول نکرد و به راهش در سینما ادامه داد.

خانم مودب در سال ۱۳۵۴ به آمریکا مهاجرت کرد و پس از انقلاب ۵۷ همراه با شوهرش به تهیه و اجرای برنامه‌های رادیویی، نوارهای سیاسی و فکاهی، و آثار نمایشی رادیویی و تلویزیونی پرداخت.