خامنه‌ای
خامنه‌ای: دلیل بحران اوکراین سیاست آمریکا است

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بدون اشاره مستقیم به حمله روسیه به اوکراین، دلیل بحران اوکراین را «سیاست آمریکا و غرب» دانست، اما گفت که طرفدار «توقف جنگ» است.

خامنه‌ای: دلیل بحران اوکراین سیاست آمریکا است

او روز سه‌شنبه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که دولت آمریکا «اساساً یک دولت بحران‌زیست» و تحت تأثیر «مافیاها سیاسی اقتصادی و اسلحه» است.

خامنه ای همچنین «بحران آمریکا» را عامل بحران اوکراین دانستند و افزودند: آمریکا با ورود به امور داخلی و حرکت مخملی و کودتای رنگی علیه دولت ها، اوکراین را به این نقطه رسانده است.

خامنه‌ای: ما طرفدار توقف جنگ هستیم

رهبر جمهوری اسلامی افزود: ما طرفدار توقف جنگ هستیم، اما درمان هر بحرانی زمانی امکان پذیر است که ریشه آن مشخص شود و ریشه این بحران، سیاست آمریکا و غرب است.

وی در عین حال در سخنرانی خود به روسیه اشاره ای نکرد و مستقیماً به حمله این کشور به اوکراین اشاره نکرد.

در اولین روز حمله روسیه به اوکراین، ابراهیم رئیسی در گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، عملاً از این حمله حمایت کرد و گفت: «گسترش ناتو تهدیدی جدی علیه ثبات و امنیت کشورهای مستقل در مناطق مختلف است.

حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان و تعدادی از نمایندگان مجلس در راستای حمایت از تهاجم روسیه و تلاش وی برای تغییر دولت اوکراین، گفت: شرایط امروز این کشور ناشی از اعتماد به آمریکا است.