حکم اعدام سمیرا سبزیان در زندان قرچک اجرا شد
حکم اعدام سمیرا سبزیان در زندان قرچک اجرا شد

در صبح روز چهارشنبه، ۲۹ آذرماه ۱۴۰۲، حکم اعدام سمیرا سبزیان، یکی از قربانیان کودک همسری در زندان قرچک تهران، اجرا شد. سازمان حقوق‌بشر ایران که مقر آن در نروژ قرار دارد، در تاریخ ۲۷ آذرماه ۱۴۰۲، هشداری منتشر کرده بود که به احتمال فراوان اجرای حکم اعدام بر روی این زن جوان که یک هفته پیش به تعویق افتاده بود، نزدیک است.

حکم اعدام سمیرا سبزیان در زندان قرچک اجرا شد

در روزهای اخیر، سمیرا سبزیان، یکی از قربانیان کودک همسری، به سلول انفرادی زندان قرچک منتقل شده بود و یک نوبت برای اجرای حکم اعدام در انتظار او قرار داشت. با اعتراضات جمعی و واکنش‌های مختلف، اجرای این حکم به‌طور موقت متوقف شد.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق‌بشر ایران، پیش‌تر هشدار داده بود که حکومت با انتقال زندانیان محکوم به اعدام از سلول انفرادی به بند عمومی، سعی در کاهش حساسیت‌ها نسبت به اجرای حکم‌های اعدام دارد و سپس به اجرای آن‌ها می‌پردازد.

سمیرا سبزیان در سن ۱۵ سالگی ازدواج کرد

سمیرا سبزیان، که در سن ۱۵ سالگی ازدواج کرده بود، به اتهام قتل همسرش در سال ۱۳۹۳ محکوم شده بود و ده سال است در زندان به انتظار اعدام بوده است.

خانواده نزدیک خانم سبزیان اظهار داشته‌اند که به آن‌ها اطلاع داده شده است که حکم اعدام این زن در ساعات اولیه صبح روز ۲۹ آذر اجرا خواهد شد. افراد نزدیک به او نیز در تلاش برای جلب رضایت از خانواده همسرش بوده‌اند.

فشار ناشی از احتمال اجرای حکم اعدام به قدری افزایش یافته است که گزارشات حاکی از افت کیفیت حالت جسمانی و روحی سمیرا سبزیان است. به گفته یک منبع آگاه، پس از انتقال به سلول انفرادی، قدرت تکلم او به‌طور کامل از بین رفته و هنگام بازگشت به بند، قادر به راه رفتن نبوده و با استفاده از ویلچر به مناطق دیگر از زندان منتقل شده است. این شرایط نشان‌دهنده تأثیرات جسمانی و روانی ناشی از فشارهای اجرای حکم اعدام است.