حبیب افکاری: در انفرادی زمان متوقف می‌شود. هیچ‌چیز قدیمی نمی‌شود
حبیب افکاری: در انفرادی زمان متوقف می‌شود. هیچ‌چیز قدیمی نمی‌شود

حبیب افکاری در یک پست اینستاگرامی به تجربه‌اش از زندان انفرادی اش نوشت: در زندان انفرادی، زمان به طور کاملاً متوقف می‌شود. هیچ‌چیز قدیمی نمی‌شود و گذشته را هر لحظه در حال برای هزارمین بار زندگی می‌کنی…تکراری که تا مغز استخوان آدمی را می‌سوزاند.

حبیب افکاری: در انفرادی زمان متوقف می‌شود. هیچ‌چیز قدیمی نمی‌شود

وی همچنین افزود: من لحظه به لحظه‌ی ۵۵۰ روزی را که در انفرادی بودم با صحنه‌ی اعدام نوید زندگی کردم. ۵۵۰ روز، روزی هزاربار جلو چشمانم، برادر عزیزتر از جانم را به جوخه‌ی مرگ می‌بردند و من هر روز ناتوان‌تر از روز قبل میشدم برای نجات جان عزیزش.

با این حال، حبیب افکاری همچنین به این موضوع اشاره کرده که در میان تمام این تکرارهای زجرآور در زندان انفرادی، تنها تکراری که لذت‌بخش است و انسان را توانمند به نظر می‌آورد، تجربه لذت از مقاومت و تسلیم نشدن در برابر ستم و ظلم است.

نوید افکاری

نوید افکاری، کشتی‌گیر ایرانی و یکی از معترضان اعتراضات مرداد ۱۳۹۷ در ایران بود. او به دلیل شرکت در این اعتراضات در شیراز دستگیر شد.

به اتهام محاربه و همچنین قتل یک مأمور امنیتی در جریان این اعتراضات و همچنین تعدادی اتهام دیگر، دو بار اعدام، شش سال و شش ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق به او تحمیل شد.

او در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ ناگهانی و بدون آنکه آخرین دیدار را با خانواده خود داشته باشد، در زندان عادل آباد شیراز اعدام شد.