اسناد پنتاگون چگونه فاش شد؟
اسناد پنتاگون چگونه فاش شد؟

گزارش روز سه‌شنبه روزنامه گاردین مبنی بر لو رفتن اسناد پنتاگون درباره جنگ اوکراین، اعلام کرد که این اسناد احتمالا در میانه ژانویه سال جاری در یکی از سرورهای پلتفرم پیام‌رسان محبوب کاربران بازی‌های ویدئویی به نام “دیسکورد” منتشر شده است.

اسناد پنتاگون چگونه فاش شد؟

با استناد به نظر تحلیل‌گران اطلاعاتی منابع باز، درز اطلاعات محرمانه پنتاگون در این پلتفرم پیام‌رسان بازی‌های ویدئویی، مشکوک و قدری عجیب به نظر می‌رسد. اما این موضوع بارها پیش آمده است که اختلافات بین گیمرها باعث لو رفتن اطلاعات محرمانه و ایجاد مشکلات برای نهادهای امنیتی و پلتفرم‌ها شده است.

وقتی اطلاعات دستکاری شده اسنادی که به شکلی اغراق‌آمیز، تلفات بالای نیروهای اوکراینی را نشان می‌داد و کشته‌های نظامی روسیه را کمتر از واقعیت نشان می‌داد، در شبکه‌های اجتماعی و به ویژه در بین کاربران روسی منتشر شد، اطلاعات محرمانه درباره جنگ اوکراین به صورت عمده‌ای در پلتفرم پیام‌رسان بازی‌های ویدئویی «دیسکورد» نیز منتشر شد.

جنگ اوکراین

هیچ یک از اسناد منتشر شده درباره جنگ اوکراین، اصلی نبوده و ده سند آن‌ها، بیش از یک ماه قبل از انتشار آن‌ها در وبگاه اشتراک تصویر “فور چَن”، در چهارم مارس سال جاری، یعنی بیش از یک ماه قبل، در یکی از سرورهای پلتفرم پیام‌رسان بازی‌های ویدئویی “دیسکورد” منتشر شده بودند.

این گزارش می‌افزاید که با این حال، به نظر می‌رسد برای اولین بار کاربری با نام Thug Shaker Central در پلتفرم پیام‌رسان بازی‌های ویدئویی “دیسکورد”، اصل اسناد محرمانه را در نیمه ژانویه سال جاری منتشر کرده است.