فروغ فرخزاد
فروغ فرخزاد... شاعر نامدار معاصر

فروغ فرخزاد، شاعر نامدار معاصر، فروغ الزمان فرخزاد (متولد ۸ دی ۱۳۱۳ ، تهران – درگذشت ۲۴ بهمن ۱۳۴۵ ، تهران) ، معروف به فروغ فرخزاد و فروغ ، شاعر مشهور معاصر ایران است. وی پنج کتاب شعر منتشر کرده است که نمونه های خوبی از شعر معاصر فارسی است. فروغ فرخزاد در سن 32 سالگی بر اثر واژگونی ماشین درگذشت

فروغ در بعدازظهر ۸ دی‌ماه ۱۳۱۳ در خیابان معزالسلطنه ، کوچهٔ خادم آزاد ، در محله امیریه تهران ، از پدر تفرشی و مادر کاشانی تبار به دنیا آمد.

ازدواج فروغ فرخزاد با پرویز شاپور

فروغ در سال ۱۳۳۰ در سن ۱۶ سالگی با پرویز شاپور ، طنزپرداز ایرانی که پسر خالهٔ مادرش بود ، ازدواج کرد.
این ازدواج در سال 1334 به دلیل دخالت دیگران به طلاق انجامید. نتیجه این ازدواج پسری به نام کامیار بود. فروغ قبل از ازدواج با شاپور پیام های عاشقانه ای با او داشت.
این نامه ها به همراه نامه های فروغ در زمان ازدواج این زوج و همچنین نامه های وی به شاپور پس از جدایی ، بعداً توسط کامیار شاپور و عمران اسلاحی در کتابی با عنوان “اولینتپش‌های عاشقانه قلبم” منتشر شد.

آرزوی فروغ فرخزد

آرزوی من آزادی زنان ایرانی و تساوی حقوق آنها با مردان است و من از رنج خواهرانم در این کشور به دلیل ظلم و ستم مردان کاملاً مطلع هستم و از نیمی از هنر برای تجسم درد و رنج آنها استفاده می کنم. من می خواهم فضایی مناسب برای فعالیتهای علمی ، هنری و اجتماعی زنان ایجاد کنم.

آثار فروغ فرخزاد

۱۳۳۱ – اسیر، شامل ۴۳ شعر
۱۳۳۵ – دیوار، شامل ۲۵ قطعه شعر
۱۳۳۶ – عصیان، شامل ۱۷ شعر
۱۳۴۱ – تولدی دیگر، شامل ۳۵ شعر
۱۳۴۲ – ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد، شامل ۷ شعر

فروغی که در آسمان ادبیات هرگز خاموشی نخواهد گرفت

غاده السمان ، شاعر مشهور سوریه ، گفت که “معتقد است از فروغ در اشعارش الهام گرفته‌است.”

در سال 2011 ، یک گروه موسیقی زیرزمینی به نام Old Friends دو ترانه را بر اساس اشعار فروغ فرخزاد اجرا کردند. آهنگ “من تو باشم تو” و “پرنده مردنى است”. در سال 2013 ، آربی موسسیان خواننده اين گروه آهنگی را به نام ” نهایت شب” از یکی از اشعار فروغ فرخزاد خواند

ابراهیم گلستان در بهمن سال ۱۳۹۵ به مناسبت پنجاهمین سالگرد درگذشت فروغ فرخزاد با سعید کمالی دهقان خبرنگار گاردین گفتگوی مفصلی داشت.
در مصاحبه ، او گفت ، “فروغ با این راه افتاد که شعری می‌گفت که باب طبع حسیات ساده مردم بود..” گنه کردم گناهی پر ز لذت

جزئیات تصادفی که باعث مرگ فروغ فرخ‌زاد

فروغ فرخزاد، ساعت 4:30 بعد از ظهر روز دوشنبه ۲۴ بهمن، ۱۳۴۵ ، هنگام رانندگی با جیپ ابراهیم گلستان ، در جاده داروس قلهک ، به دلیل برخورد نکردن با ماشین مهد کودک ، از جاده خارج شد و درگذشت.

فروغ فرخزاد در نگاه مردم

https://twitter.com/kambiz_707780/status/1360307053424640003?s=20

 

میگفت : مرگ من روزی فرا خواهد رسید…

https://twitter.com/M2Sol/status/1360323335436001280?s=20

 

«آنقدر به تو بسته‌ام و از تو هستم که انگار در رگ‌های تو زندگی می‌کنم.»

فروغ فرخزاد را دوست دارم