شکایت حقوقی در سوئیس برای بازداشت ابراهیم رئیسی در طی سفر به ژنو
شکایت حقوقی در سوئیس برای بازداشت ابراهیم رئیسی در طی سفر به ژنو

خبرگزاری فرانسه اعلام کرده است که در آستانه سفر ابراهیم رئیسی به ژنو، شکایت حقوقی علیه او در سوئیس ثبت شده است. این شکایت از دادستان عمومی سوئیس می‌خواهد که او را به دلیل “مشارکت در اعمال نسل‌کشی، شکنجه، اعدام‌های غیرقانونی و سایر جنایات علیه بشریت” بازداشت کند.

شکایت حقوقی در سوئیس برای بازداشت ابراهیم رئیسی در طی سفر به ژنو

خبرگزاری فرانسه در حالی که ابراهیم رئیسی به سفر به ژنو آماده می‌شود، گزارش داده است که روز دوشنبه یک شکایت حقوقی علیه او در سوئیس ثبت شده است. این شکایت از دادستان عمومی این کشور خواسته است که رئیسی به دلیل “مشارکت در اعمال نسل‌کشی، شکنجه، اعدام‌های غیرقانونی و سایر جنایات علیه بشریت” در طی این سفر بازداشت شود.

ابراهیم رئیسی

ابراهیم رئیسی سیاستمدار اصولگرا و روحانی شیعه ایرانی است که از سال ۱۴۰۰ به‌عنوان هشتمین رئیس‌جمهور ایران مشغول به کار است. 

ابراهیم رئیسی در ۲۳ آذر ۱۳۳۹ در مشهد متولد شد. او تحصیلات حوزوی خود را در مشهد و قم آغاز کرد و در سال ۱۳۷۴ از دانشگاه آزاد اسلامی مدرک کارشناسی ارشد حقوق خصوصی گرفت. سپس در سال ۱۳۸۰ از مدرسه عالی شهید مطهری مدرک دکترای فقه و حقوق خصوصی گرفت.

ابراهیم رئیسی از سال ۱۳۶۴ به عنوان دادیار در دادگستری مشغول به کار شد و در سال ۱۳۸۳ به عنوان معاون اول قوه قضاییه منصوب شد. در سال ۱۳۹۳ به عنوان رئیس قوه قضاییه منصوب شد و تا سال ۱۴۰۰ در این سمت باقی ماند.

ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ از سوی جناح اصولگرا نامزد شد، اما در رقابت با حسن روحانی شکست خورد. در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ بار دیگر از سوی اصولگرایان نامزد شد و با کسب ۱۷,۹۲۶,۳۴۵ رأی پیروز انتخابات شد.

ابراهیم رئیسی از چهره‌های مورد حمایت سید علی خامنه‌ای، رهبر ایران است. او همچنین از حامیان سرسخت نظام جمهوری اسلامی است.

رئیس‌الساداتی در سال ۱۳۹۸ توسط وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا به دلیل نقض حقوق بشر تحریم شد.