چه عواملی باعث حرف زدن خواب می شود؟
چه عواملی باعث حرف زدن خواب می شود؟

حرف زدن در خواب توسط برخی افراد در زمان های مختلف زندگی تجربه می کنند و دلایل مختلفی دارد و راه حل های ساده ای برای کنترل آن وجود دارد.

چه عواملی باعث حرف زدن خواب می شود؟

۱- ژنتیک

کارشناسان نمی توانند دلیل دقیق صحبت کردن افراد در خواب را مشخص کنند، اما مطالعات پزشکی نشان داده است که این مشکل می تواند ریشه ژنتیکی داشته باشد. مطالعه روی دوقلوهایی که معمولا در خواب صحبت می کنند نشان داد که والدین آنها نیز هذیان گویی در خواب داشته اند.

۲- کم خوابی

تقریباً همه افراد خواب صحبت کردن را تجربه می کنند، اما برخی عوامل، به ویژه کمبود خواب، می تواند منجر به آن شود. متخصصان پزشکی بر این باورند که اکثر افراد در هنگام استرس یا کم خوابی در خواب صحبت می کنند زیرا کمبود خواب بر مغز تأثیر می گذارد و کیفیت خواب را تحت تأثیر قرار می دهد.

۳- اختلالات خواب

صحبت کردن در خواب به خودی خود یک اختلال است که به آن “خواب گفتاری” معروف است. صحبت کردن ممکن است در هر زمانی برای افراد اتفاق بیفتد، اما افراد مبتلا به اختلالات خواب با صداهای خاصی اطرافیان خود را آزار می دهند. پزشکان بر این باورند که بین صحبت کردن در خواب، راه رفتن در خواب و کابوس شبانه ارتباطی وجود دارد.

۴- داروهای خاص

برخی از داروها هستند که به عنوان یک عارضه جانبی باعث اختلال در خواب می شوند. داروهایی که می توانند رفتارهای خواب خاصی را القا کنند، از جمله گفتار در خواب، معمولاً بر کنترل عضلات در طول خواب تأثیر می گذارند. با افزایش سایز عضلات و غیر ارادی کردن آنها می توانید در خواب لگد بزنید، مشت بزنید، راه بروید و صحبت کنید. برخی از داروهای رایج مانند داروهای ضد افسردگی می توانند باعث این اختلال شوند.

استرس عاطفی، اضطراب و افسردگی

افراد با الگوهای خواب نامنظم تمایل دارند در طول خواب بیشتر صحبت کنند. این ممکن است به این دلیل باشد که مغز در شب به سختی خاموش می شود و چرخه خواب را مختل می کند، یا ممکن است ضمیر ناخودآگاه بیش از حد فعال باشد.