رنج کولبران کی تمام می شود؟!
رنج کولبران کی تمام می شود؟!

کولبران چه کسانی هستند؟

كولبران به عنوان یکی از جمعیت‌های زیرساختی و محروم ایران، در بسیاری از نواحی کشور و به خصوص در مناطق مرزی و کوهستانی زندگی می‌کنند کلمه کولبر به معنای عبورکننده راه‌های کوهستانی است و به افرادی گفته می‌شود که به عنوان پیاده و بدون استفاده از وسایل نقلیه سنگین و بزرگ به عبور از مرزهای کشورهای مجاور می‌پردازند.

موانع پیش روی آنها

بیشتر کولبران از جنوب غربی ایران، به خصوص کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی، هستند. این افراد در حالی که به دلیل فقر و نداشتن شغل‌های پایدار در مناطق خود مجبور به کار به عنوان کولبر هستند، همواره با خطرات زیادی روبرو هستند. آنها برای عبور از مرزهای کشور، با طبیعت سخت و غیر مسالمت‌آمیز کوهستانی مواجه هستند و ممکن است در پی آن به موانعی مانند لغزش و سقوط دره و کوه، ناهمواری مسیرها و موانع مرزی برخورد کنند.

 

محاکمه كولبران توسط نیروهای امنیتی

همچنین، کولبران با خطرات دیگری نیز روبرو هستند، از جمله خطر دستگیری توسط نیروهای امنیتی، تعرض گروه‌های جنایی و تحریم‌های مرزی. به علت اینکه کولبران بدون اسناد قانونی عبور از مرز را انجام می‌دهند، هرگز نمی‌توانند ادعا کنند که به چه منظوری در حال عبور هستند، در نتیجه نیروهای امنیتی می‌توانند آنها را به اتهام جاسوسی یا قاچاق محاکمه کنند. و نه تنها این، بلکه کولبران هر روز در معرض کشتار، حمله و غیره قرار می گیرند.