چرا کتابفروشی خوارزمی تهران پلمب شد؟
چرا کتابفروشی خوارزمی تهران پلمب شد؟

کتابفروشی خوارزمی، یکی از قدیمی ترین کتابفروشی های تهران واقع در خیابان انقلاب، روز سه شنبه دوم اسفندماه «به دستور قضایی» پلمب شد.

کتابفروشی خوارزمی در تهران با حکم قضایی پلمب شد

انتشار این خبر تاثیر زیادی در شبکه های اجتماعی به زبان فارسی داشت. کتابفروشى خوارزمی یکی از بزرگترین و قدیمی ترین کتابخانه های پایتخت است که در سال ۱۳۴۸ تأسیس شده است.

کاربران توییتر به نقل از مجید طالقانی مدیر این کتابفروشی نوشتند سازمان تبلیغات اسلامی از وی شکایت کرده و دادگاه تشکیل شده است.

طالقانی گفت: آنها می خواهند این نشریات را مصادره کنند و من نمی دانم چه کسی باید آنها را به ما بدهد.

آنطور که اسدالله امرایی، مترجم سرشناس، در اینستاگرام خود توضیح داد، بخشی از سهام انتشارات خوارزمی متعلق به عبدالرحیم جعفری، موسس انتشارات امیر کبیر بوده و مدیریت سازمان تبلیغات اسلامی امیرکبیر را بر عهده گرفته است. و اکنون این سازمان «مدعی است فروشگاه [خوارزمی] تکمیل شده است.

چرا کتابفروشی خوارزمی تهران پلمب شد؟

آقای امرایی علت احتمالی تعطیلی کتابفروشی خوارزمی را اینگونه توضیح داد: «از سال ۱۳۸۶ و با درگذشت مرحوم علیرضا حیدری که از بدو تأسیس شرکت خوارزمی مدیر عامل شرکت خوارزمی بود، سازمان تبلیغاتی که انتشارات امیرکبیر را تعلیق کرده بود و اکثر فروشگاه هایش را تعطیل کرده بود و اگر اندکی جان داشت مورد ظلم جنازه آن مرحوم قرار گرفته بود، اکنون مدعی است فروشگاهی که به گفته آقای طالقانی آن را داشته است.

دو ماه پس از آغاز اعتراضات سراسری در ایران، عکسی از ویترینى که گفته می شود متعلق به کتابفروشی خوارزمی است، به دلیل انتخاب کتاب مورد توجه بسیاری قرار گرفت.