چرا شروین حاجی‌پور مجددا احضار شد؟
چرا شروین حاجی‌پور مجددا احضار شد؟

شروین حاجی‌پور، خواننده معترض، ضمن انتشار موزیک ویدیویی تازه‌ای اعلام کرد که به دلیل خواندن آهنگ “برای” بار دیگر توسط قوه قضاییه احضار شده است.

شروین حاجی‌پور مجددا برای خواندن “برای” احضار شد

این خواننده معترض، دیروز جمعه، ۲۲ دی‌ماه، با انتشار موزیک ویدیوی جدید خود با عنوان “آشغال” در اینستاگرامش نوشت: نمی‌دانم این چندمین باریست که برای “برای” احضار می‌شوم، نمی‌دانم این ترس و بلاتکلیفی تا کی ادامه دارد.

در ادامه نوشته است: وقتی “برای” را می نوشتم، برایم مهم نبود که هوای آلوده، گریبان کدام ریه‌ها را میگیرد، یا فقر در جیب هواداران کدام جناح سیاسی می نشیند، یا انقراض پیروز، چپ‌ها را به سوگ مینشاند یا راست‌ها را

افزود: اما میدانستم که قربانی تمام تندروی‌های جناحی، ما مردم عادی هستیم، و می دانستم که اعتراض لازمه‌ی تکامل است و تا مشکل را نشان ندهیم، حل کردنش هم میسر نیست.

این خواننده معترض در ادامه نوشت: شاید خاک را هم انحصاری کرده‌اند، شاید وطن برای ما مردم عادی نیست.

شروین‌ حاجی‌پور سال گذشته بعد از انتشار این آهنگ، بازداشت و مدتی تحت بازداشت قرار داشت و ۱۲ مهرماه همان سال به قید وثیقه آزاد شد.

به گفته مجید کاوه، وکیل شروین حاجی‌پور، این خواننده در شعبه ۱۱ بازپرسى دادسراى سارى به فعاليت تبليغی عليه نظام و ترغیب و تحریک افراد به اعمال خشونت‌آميز متهم و دستور منع خروج او از كشور به مدت شش ماه صادر شد.

شروین حاجی‌پور آهنگ و ترانه “برای” را در روزهای اول اعتراضات سراسری مردم ایران، با الهام از پست‌های کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی به ویژه تويتر خواند و منتشر کرد.

این تک آهنگ با استقبال گسترده معترضان مواجه شد و به‌ عنوان یکی از سرودهای اعتراضات سراسری در ایران، جهانی شد. تعداد زیادی از خوانندگان ایرانی و خارجی آن را به زبان‌های مختلف اجرا و با اعتراضات مردم ایران همراه شدند.

در شصت و پنجمین دوره اهدای جوایز گرمی، تک آهنگ برای از شروین حاجی‌پور، به‌عنوان بهترین ترانه در بخش آهنگ برای تغییرات اجتماعی، انتخاب شد.