پس از فاجعه آتش‌سوزی: دستگیری عامل اصلی حادثه در مرکز ترک اعتیاد لنگرود
پس از فاجعه آتش‌سوزی: دستگیری عامل اصلی حادثه در مرکز ترک اعتیاد لنگرود

پس از وقوع آتش‌سوزی در مرکز ترک اعتیاد “گام اول رهایی” در لنگرود و درگذشت ۳۲ نفر و زخمی شدن ۱۶ نفر، دادستان رشت در تاریخ پنج‌شنبه ۱۸ آبان اعلام کرد که این حادثه به عمد اتفاق افتاده است و عامل آتش‌سوزی نیز دستگیر شده است. از آنجا که شناسایی افراد جان‌باخته به دلیل شدت آتش‌سوزی بدون نیاز به انجام آزمایش‌های دی‌ان‌ای امکان‌پذیر نبود. این حادثه در تاریخ ۱۲ آبان رخ داده بود.

پس از فاجعه آتش‌سوزی: دستگیری عامل اصلی حادثه در مرکز ترک اعتیاد لنگرود

براساس گزارش خبرگزاری “میزان”، دادستان مرکز استان گیلان به نام “مهدی فلاح میری”، روز پنج‌شنبه، اعلام کرد که تحقیقات از طریق مصدومان و تصاویر دوربین‌های مداربسته نشان می‌دهد که “منبع حادثه در محلی خارج از مکان نصب بخاری بوده است” و پس از بررسی صحنه و مشاهده فیلم‌ها، تایید می‌شود که حادثه به صورت عمدی رخ داده است.

او ادامه داد که تحقیقات کارشناسان به شناسایی یک فرد منجر شد، که در روز پنج‌شنبه ۱۸ آبان هنگام خروج از استان تشخیص داده شده و پس از مواجهه با شواهد موجود، اقرار کرده است که این حادثه را عمدا ارتکاب کرده است.

دادستان رشت همچنین اظهار کرد که این فرد که اکنون بازداشت شده است، قبلاً در این مرکز ترک اعتیاد باقی مانده بود و دو هفته قبل از وقوع حادثه کمپ را ترک کرده بود. او ادعا می‌کند که اقدام به اشعال حریق به دلیل خصومت شخصی و اعتراض به سخت‌گیری ماموران مرکز نموده است.

پیش‌تر، در یک گفت‌وگو با یکی از افراد بهبودیافته از مرکز ترک اعتیاد “گام اول رهایی” در لنگرود، روزنامه اعتماد در تاریخ ۱۸ آبان اعلام کرده بود که این فرد شرایط موجود در این مرکز ترک اعتیاد را مشابه یک زندان توصیف کرده و از وجود “قانون جنگل” در این مکان گزارش داده بود.

وضعیت نامساعدی در مرکز ترک اعتیاد

با توجه به شواهد ارائه شده توسط “میم”، وضعیت نامساعدی در مرکز ترک اعتیاد “گام اول رهایی” لنگرود نشان داده می‌شود. او از عدم تأمین غذای کافی برای مددجویان، بدرفتاری ماموران با مددجوها از جمله تحقیر، توهین و فحاشی، و حتی از وقوع حادثه مرگباری به علت ضرب و شتم شدید به یکی از مددجویان خبر می‌دهد.

از آنجا که “میم” اظهار داشته که تعداد مددجویان در اتاق‌های محدود بسیار زیاد بوده و شرایط زندگی نامناسب بوده>