وضعیت نگران‌کننده: رضا رسایی در معرض خطر اعدام
وضعیت نگران‌کننده: رضا رسایی در معرض خطر اعدام

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه ۱۶ آبان منتشر کرد، به اخطار داد که رضا (غلامرضا) رسایی، یکی از افرادی که در پی اعتراضات سراسری ایران در سال گذشته بازداشت شده بود، در معرض خطر اعدام قرار دارد.

وضعیت نگران‌کننده: رضا رسایی در معرض خطر اعدام

این سازمان بین‌المللی حقوق بشر اظهار داشته است که رضا رسایی به دلیل مشارکت در اعتراضات سراسری سال گذشته در ایران بازداشت شده و به “شکنجه” نیز متعرض شده است.

بر اساس گزارش مذکور، جلسه دادگاه مربوط به پرونده رضا رسایی در تاریخ ۱۵ مهرماه سال، در شعبه دو دادگاه کیفری یک استان کرمانشاه برگزار شده است. سازمان عفو بین المللی اعلام کرده که این دادگاه به نسبت به انصاف و عدالت “بسیار ناعادلانه” عمل کرده و رضا رسایی را به تهمت “قتل” مجرم اعلام کرده و به اعدام محکوم کرده است. تنها شواهد موجود در این پرونده بر اساس “اعترافات اجباری” است که با شکنجه از او گرفته شده است.

مهسا امینی

در این بیانیه همچنین آمده که رضا (غلامرضا) رسایی، یک فرد ۳۴ ساله از اقلیت‌های قومی و مذهبی کُرد و یارسان است. او متهم به قتل یک مامور سپاه پاسداران در ارتباط با اعتراضات سراسری “زن زندگی آزادی” در سال گذشته شده است. اعتراضات سراسری این سال در پاسخ به فوت مهسا امینی، یک زن جوان ۲۲ ساله اهل سقز که در بازداشت گشت ارشاد جان باخته بود، آغاز شدند.