واکنش سوئد به اعدام حبیب اسیود: محکومیت شدید و احضار کاردار ایران
واکنش سوئد به اعدام حبیب اسیود: محکومیت شدید و احضار کاردار ایران

واکنش سوئد به اعدام حبیب اسیود: محکومیت شدید و احضار کاردار ایران؛ وزیر خارجه سوئد، توبیاس بیلستروم، در واکنش به اعدام حبیب اسیود، زندانی ایرانی-سوئدی در ایران، مجازات اعدام را “غیرانسانی” توصیف کرد

واکنش سوئد به اعدام حبیب اسیود: محکومیت شدید و احضار کاردار ایران

وزیر خارجه سوئد، توبیاس بیلستروم، در واکنش به اعدام حبیب اسيود، زندانی ایرانی-سوئدی در ایران، مجازات اعدام را “غیرانسانی” توصیف کرد و اعلام کرد که “سوئد به همراه سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، اجرای این حکم را تحت هر شرایطی محکوم می‌کند”.

بیلستروم در توئیتی که روز شنبه، ۱۶ اردیبهشت منتشر کرد، اعلام کرد که دولت سوئد از “مقامات عالی” حكومت ایران خواسته بود اجرای این حکم را متوقف کنند. وی بدون اشاره به جزئیات، افزود که حتی به صورت “شخصی” نیز این موضوع را با وزیر خارجه جمهوری اسلامی در میان گذاشته بود.

وزارت خارجه سوئد سرپرست سفارت ایران در این کشور را احضار کرد

وزارت خارجه سوئد در اعتراض به اعدام حبیب اسیود، زندانی ایرانی-سوئدی در ایران، سرپرست سفارت ایران در این کشور را احضار کرد.

به‌طور مشخص، ساعاتی پس از اعلام اجرای حکم اعدام حبیب اسیود، اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای این اقدام حکومت ایران را به “شدیدترین لحن ممکن” محکوم کرد و بار دیگر مخالفت قاطع خود را با مجازات اعدام تحت هر شرایطی اعلام نمود.

در بیانیه که عصر شنبه ۱۶ اردیبهشت منتشر شد، آمده است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا، علاوه بر ابراز همدردی و تسلیت به خانوادۀ حبیب فرج‌الله چعب (حبیب اسیود)، بر “همبستگی کاملِ” خود با دولت سوئد نیز تأکید می‌کنند.