واقعیت ناراحت‌کننده: مبارزه ۶۱ میلیون ایرانی برای تأمین نیازهای غذایی اساسی
واقعیت ناراحت‌کننده: مبارزه ۶۱ میلیون ایرانی برای تأمین نیازهای غذایی اساسی

واقعیت ناراحت‌کننده: مبارزه ۶۱ میلیون ایرانی برای تأمین نیازهای غذایی اساسی؛ اخبار اخیر نشان می‌دهد که طرح جدید «یارانه کالابرگ الکترونیکی» با هدف کمک به جمعیتی بالغ بر ۶۱ میلیون نفر از ایرانیان راه‌اندازی شده است.

واقعیت ناراحت‌کننده: مبارزه ۶۱ میلیون ایرانی برای تأمین نیازهای غذایی اساسی

اخبار اخیر نشان می‌دهد که طرح جدید «یارانه کالابرگ الکترونیکی» با هدف کمک به جمعیتی بالغ بر ۶۱ میلیون نفر از ایرانیان راه‌اندازی شده است.

این اقدام براساس اعلام وزارت کار انجام شده و به نظر می‌رسد که این تعداد جمعیت، از لحاظ تعدادی زیادی از جمعیت کل کشور را شامل می‌شود.

هرچند این طرح به نظر می‌رسد که به ظاهر کمکی به افراد نیازمند باشد، اما برخی فعالان کارگری نگرانی دارند که این میزان از جمعیت که زیر تاثیر این طرح قرار می‌گیرند، به معنایی دیگر از بروز فقر و ناتوانی در تامین نیازهای اساسی مردم است. آن‌ها اعتقاد دارند که حجم بالایی از جامعه در حال حاضر نمی‌توانند حداقل‌های غذایی خود را تأمین کنند و برای زندگی کردن به کمک دولت نیاز دارند.

دستاورد چهارمین نشست تعیین حداقل دستمزد

در جلسه‌ی اخیر شورای عالی کار که در شب شنبه ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۲ با حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت برگزار شد، مانند سابق بدون دستیابی به نتیجه‌ای موثر به پایان رسید.

علیرضا میرغفاری، یکی از چهار نماینده کارگران در شورای عالی کار، در روزهای اخیر با راه‌اندازی کارزاری در شبکه اجتماعی ایکس، مطالبه کرد که حداقل دستمزد به ۱۵ میلیون تومان تعیین شود. این کارزار تاکنون حدود ۷۰ هزار نفر از اعضای جامعه را به خود جلب کرده است. هرچند فعالان صنفی کارگران قیمت ۱۵ میلیون تومان را به‌عنوان یک حداقل متداول تا حد زیادی کم ارزیابی می‌کنند، اما حتی امیدی به تصویب این مبلغ از سوی شورای عالی کار وجود ندارد. دلیل این امر نیز اختلافات میان نمایندگان کارگران و کارفرمایان درباره‌ی تعیین قیمت “سبد معیشت” است که هنوز هم حل نشده است.

در جلسات شورای عالی کار، نمایندگان کارگری اقدام به پیشنهاد هزینه‌ی سبد معیشت به مبلغ ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کردند. اما گروه نمایندگان کارفرمایی به موضوع اصرار دارند و از تعیین مبلغ ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان برای سبد معیشت، پایبندند. این اصرار در حالی صورت می‌گیرد که مرکز آمار ایران نرخ تورم منتهی به بهمن‌ماه را ۴۲.۵ درصد اعلام کرده است.