مبتلا به ایدز

همزمان با روز جهانی ایدز، بسیاری از کارشناسان بهداشت نسبت به افزایش نگران‌کننده تعداد زنان مبتلا به ایدز در ایران هشدار دادند و تاکید کردند که این افزایش معنادار باید جدی گرفته شود.

پزشکان تایید کردند که در هفته‌های اخیر ایران شاهد افزایش بیماری‌های مقاربتی و ظهور موج جدیدی از ایدز در کشور و همزمان با تصویب قانون جنجالی «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» بوده است.

به نوبه خود، محمدعلی محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، از افزایش نگران‌کننده تعداد زنان مبتلا به اچ‌آی‌وی در ایران خبر داد.

محسنی بندپی گفت: «وزارت بهداشت از ابتدای شیوع تاکنون نزدیک به ۴۳ هزار مورد ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی را شناسایی کرده است و این افزایش معنادار درصد ابتلای زنان را باید جدی گرفت».

در همین حال، مجید سرتیپی، مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، اعلام کرد: «۶۸ درصد از مبتلایان به ایدز (سندرم نقص ایمنی اکتسابی) در این استان از ابتلای خود به این بیماری بی‌اطلاع هستند».

سرتیپی اظهار داشت که پزشکان راه اصلی انتقال ایدز در کشور را از طریق تماس جنسی اعلام کردند و تایید کردند که تعداد زنان مبتلا به اچ‌آی‌وی در ایران ده برابر شده است.

شایان ذکر است که آمار دقیق مبتلایان به سندرم نقص ایمنی اکتسابی در ایران مشخص نیست، اما بر اساس برآوردهای مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت جمهوری اسلامی، تعداد مبتلایان به ایدز بیش از ۵۴ هزار نفر است.