ماموران پلیس

خبرگزاری تخصصی حقوق بشر ایران “هرانا” گزارش داد که ماموران پلیس ایران دیروز منازل سه خانواده در روستای روشنکوه بخش چهاردانگه شهرستان ساری را تخریب کردند.

وب سایت “هرانا” این رفتار را بخشی از تلاشهای رژیم ایران برای مجبور کردن مخالفان مذهبی یا سیاسی خود به ترک روستا، توصیف کرد.

هرانا همچنین گزارش داد که خانواده هایی که خانه آنها تخریب شد بهایی هستند و تخریب به دلیل تلاش های رژیم جمهوری اسلامی برای جابجایی آنها بوده است.

بر اساس گزارش سایت خبری حقوق بشری، خانه های خانواده ثابتیان، درخشان و عنایتی تخریب خانه های شهروندان بهایی بیش از هفتاد سال پیش در سال ۱۳۴۲ بر روی آنها ساخته شد.

این گزارش می افزاید که اداره منابع طبیعی اخیراً مدعی شده است که ۱۴ قطعه زمین در روستای روشنکو قبلاً جنگلی بوده و به همین دلیل خانه های بهاییان این روستا تخریب شده است.

شایان ذکر است که تخریب منازل های خانواده های بهایی در روستای روشنکوه در جلسه ای تحت عنوان “کمیسیون اقوام، فرق و مذاهب” که با حضور نمایندگان ۹ سازمان امنیتی و اطلاعاتی دولتی در شهریور گذشته برگزار شد، تصویب شد. 

از سوی دیگر، در سالهای اخیر ، تلاشهای سیستماتیک و شدیدی برای بیرون راندن بهائیان از روستا انجام شده و خانه ها، اموال و املاک شهروندان بهایی و حتی گورستان‌های آنها تخریب و مصادره شده است.

بهائیان همچنین به دلیل سلب حقوق قانونی و حق کار و تحصیل تحت تبعیض گسترده و سیستماتیک قرار می گیرند.