اردوغان رئیس جمهور ترکیه شد؛ شورای عالی انتخابات ترکیه با شمارش بیش از ۹۹ درصد آراء انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، به طور رسمی رجب طیب اردوغان را برنده این انتخابات اعلام کرد.

اردوغان رئیس جمهور ترکیه شد

بر اساس گزارش الجزیره از منابع ترکیه: اردوغان با شمارش ۹۹ درصد آرا ۵۲.۸۷ درصد و قلیچدار اوغلو ۴۷.۱۳ درصد آرا را به دست آوردند.

سخنرانی اردوغان پس از پیروزی

چند ساعت قبل از این رویداد، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، با سخنرانی در میان هوادارانش در استانبول، پیروزی خود را اعلام کرد. او با تشکر از مردم ترکیه برای مشارکت در انتخابات، گفت که آن‌ها مسئولیت پنج سال دیگری را به دوش ما گذاشتند تا به قدرت ادامه دهیم.

با طنز و شوخ‌طبعی، به رقیب انتخاباتی خود اشاره کرد و گفت: “خداحافظ، خداحافظ، خداحافظ کمال”. هواداران اردوغان نیز به اشاره به کمال قلیچداراوغلو هیاهو کردند.

اردوغان افزود: “تنها برنده امروز، ترکیه است”.

آقای قلیچداراوغلو در اولین واکنش خود به نتایج آرا، این دوره از انتخابات را “ناعادلانه‌ترین انتخابات در طول سال‌های گذشته” نامید و اعلام کرد که به مبارزه خود علیه دولت اردوغان ادامه خواهد داد.

او با اشاره به کسب نزدیک به ۴۸ درصد آرا در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، تصریح کرد که این نشانگر این است که مردم ترکیه خواهان تغییر دولتی با محوریت “تمامیت‌خواهی” هستند.