فرا رسیدن فاجعه: مرگ یک شهروند کلیمی ایرانی-آمریکایی در زندان اوین
فرا رسیدن فاجعه: مرگ یک شهروند کلیمی ایرانی-آمریکایی در زندان اوین

فرامرز جاویدزاد، یک شهروند دوتابعیت کلیمی بود و به طور تراجنسی در زندان اوین جان باخت. درباره دلیل مرگ او، برخی منابع عدم رسیدگی به مشکلات پزشکی او در زندان را به عنوان دلیل اصلی اعلام کرده‌اند. اداره کل زندان‌های استان تهران، در حالی که مرگ این زندانی را تأیید کرده است، ادعا می‌کند که ادعای عدم رسیدگی به مسائل پزشکی او صحت ندارد و این موضوع را تکذیب می‌کند.

فرا رسیدن فاجعه: مرگ یک شهروند کلیمی ایرانی-آمریکایی در زندان اوین

به گزارش خبرگزاری حقوق بشری هرانا، شامگاه یکشنبه دوم مهرماه، اعلام شد که این شهروند ایرانی-آمریکایی از بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت، و خونریزی معده رنج می‌برد.

بنا به گزارش این خبرگزاری، به رغم موافقت قاضی پرونده با اعزام آقای جاویدزاد به مراکز درمانی خارج از زندان، کارشکنی و تعلل مسئولان زندان به عزیز جاویدزاد اعزام به بیمارستان را تأخیری متاسفانه در پیش گرفت. این شهروند ۶۳ ساله، در شامگاه جمعه سی‌ویکم شهریورماه به خونریزی معده دچار شده بود و فشار خون او به شدت کاهش یافته بود.

عدم ارائه خدمات درمانی در ندامتگاه اوین

پس از انتشار اخبار مربوط به وضعیت آقای جاویدزاد، اداره کل زندان‌های استان تهران در جوابیه‌ای اعلام کرد که عدم ارائه خدمات درمانی در ندامتگاه اوین را تکذیب می‌کند. این اداره کل اظهار کرده که آقای جاویدزاد به دلیل سابقه بیماری در دستگاه گوارش، به مجموعاً ۵ نوبت به مراکز درمانی خارج از زندان اعزام شده است.

در جوابیه‌ای که اداره کل زندان‌های استان تهران ارائه داده، افزوده شده است که زندانی یک نوبت در بیمارستان مورد عمل جراحی قرار گرفته و پس از عمل با اصرار و رضایت شخصی از بیمارستان ترخیص شده است.