علی مجتهدزاده: قوه قضائیه
علی مجتهدزاده: قوه قضائیه "مسئول حفظ جان زندانیان" است

علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری، در توییتر سابق خود نوشته: “مسئولیت حفظ جان زندانی با هر اتهامی بر عهده قوه قضائیه است”.

درخواست تشکیل “کمیته ویژه” برای بررسی مرگ جواد روحی در زندان نوشهر

در حالی که سازمان عفو بین‌الملل و سازمان دیده‌بان حقوق بشر در اظهارنظرهای خود از تشکیل یک “کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل” و “تحقیقات بین‌المللی” در مورد مرگ جواد روحی، معترضی که در زندان به جان آمده، خواستار شده‌اند، محمود صادقی، نماینده سابق مجلس و دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، تصمیم به خواستگاری برای تشکیل یک “کمیته ویژه” در قوه قضاییه به منظور بررسی پرونده “فوت این معترض در زندان نوشهر” گرفته است.

در نامه‌هایی که به غلامحسین محسنی ازه‌ای، رئیس قوه قضائیه، در تاریخ ۱۰ مهر ماه منتشر شد، محمود صادقی، نماینده سابق مجلس، خواستار تشکیل “یک کمیته ویژه” به منظور بررسی جزئیات جان باختن جواد روحی، معترضی که در زندان نوشهر به جان آمد، شد.

در نامه‌ای که توسط دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها به غلامحسین محسنی ازه‌ای، رئیس قوه قضائیه، منتشر شده است، اشاره شده که “هرگونه تلاش برای پنهان کاری و لاپوشانی حقیقت نه تنها کمکی به حل ماجرا نمی‌کند بلکه بیش از پیش موجب تشویش افکار عمومی و التهاب در جامعه خواهد شد.” به این توصیه‌ی قوه قضائیه کرده‌اند که “به فوریت یک کمیته ویژه” را برای بررسی مرگ این معترض زندانی تشکیل دهند.

آقای صادقی در نامه‌ای که به محسنی اژه‌ای نوشته، اشاره کرده که “سال گذشته پس از بستری شدن مهسا امینی در بیمارستان و پیش از مرگ او، طی نامه‌ای درخواست کردم به فوریت یک کمیته ویژه مستقل برای بررسی علت حادثه تعیین” شود و در صورت احراز تقصیر مسئولان ذیربط، مطابق مقررات با آنها برخورد و گزارش آن را منتشر کنند. وی اظهار داشته که اگر این تدبیر اتخاذ می‌شد، شاید از وقوع حوادث مشابه در آینده جلوگیری می‌شد.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها افزوده است: “اکنون نیز پیشنهاد می‌کنم به فوریت یک کمیته ویژه تشکیل دهید، که در آن حداقل یک پزشک مستقل با معرفی سازمان نظام پزشکی، یک وکیل دادگستری مستقل با معرفی کانون وکلای دادگستری، و یک نفر از قضات خوشنام و مستقل از دیوان عالی کشور به عنوان اعضا حضور داشته باشند.” این پیشنهاد به منظور اطمینان از انجام یک بررسی دقیق و مستقل در مورد اتفاق جواد روحی ارائه شده تا نتایج بررسی به شکل شفاف و مستندی منتشر شوند.

در نامه‌ای که محمود صادقی نوشته، تأکید کرده که دستگاه قضائی باید پس از رسیدگی توسط “کمیته ویژه به پرونده جان باختن جواد روحی”، در صورت احراز قصور یا تقصیر مسئولان ذیربط، “مجازات قانونی در مورد آنها اعمال و نتیجه را به صورت شفاف به اطلاع عموم برساند.” این اقدامات از نظر وی برای حفظ عدالت و شفافیت در پرونده جواد روحی بسیار مهم و ضرور هستند.

علی مجتهدزاده: قوه قضائیه “مسئول حفظ جان زندانیان” است

علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری، در توییتر سابق خود نوشته: “مسئولیت حفظ جان زندانی با هر اتهامی بر عهده قوه قضائیه است” و تأکید دارد که “بهتر است به جای ذکر اتهامات که قطعاً همه از آن مطلعند، آقایان پاسخگوی ابهامات” در مورد جان باختن “جواد روحی در زندان نوشهر” باشند.