عبدالفتاح السيسی مجددا رئيس جمهور مصر شد
عبدالفتاح السيسی مجددا رئيس جمهور مصر شد

عبدالفتاح السیسی با کسب نزدیک به ۹۰ درصد از آرا در انتخابات ریاست‌ جمهوری مصر برای سومین دوره شش ساله به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد.

عبدالفتاح السيسی مجددا رئيس جمهور مصر شد

مسئولان نهاد ملی انتخابات مصر امروز دوشنبه ۲۷ آذر اعلام کردند که آقای سیسی ۸۹.۶ آراء ریخته‌ شده به صندوق‌ها را در انتخاباتی که رقیب مهمی نداشت، کسب کرده است.

این انتخابات در حالی برگزار شد که مصر با بحران رکود اقتصادی دست به گریبان است و می‌کوشد از خطر تشدید و سرریز جنگ غزه که با این کشور هم‌مرز است، جلوگیری کند.

برخی رأی‌دهندگان گفته‌اند بالا گرفتن منازعه در غزه آن‌ها را تشویق کرد که به سیسی رأی دهند؛ شخصیتی که خود را به عنوان حامی ثبات در منطقه‌ای حساس معرفی می‌کند و به همین دلیل متحدان غربی و کشورهای حوزه خلیج فارس به دولت او کمک‌های مالی ارائه می‌کنند.

انتخابات در مصر طی سه روز،‌ از ۱۹ تا ۲۱ آذر، برگزار شد، در حالی که حکومت و رسانه‌های داخلی به‌ شدت تحت کنترل آن سعی داشتند مشارکت در رأی‌گیری را افزایش دهند.

آمار مشارکت مردم در این دوره ۶۶.۸ در صد اعلام شد که از نرخ مشارکت ۴۱ درصدی انتخابات قبلی در سال ۲۰۱۸ بالاتر است.

در این دوره سه کاندیدای دیگر نیز حضور داشتند که هیچ‌ یک چهره‌های سرشناسی نبودند. مهم‌ترین رقیب بالقوه عبدالفتاح السیسی در ماه اکتبر از انتخابات کنار کشید.

رسانه‌های حکومتی مصر اعلام کرده‌اند که رأی به آقای سیسی گامی به سوی پلورالیسم سیاسی است و مقام‌های دولتی نقض قوانین انتخاباتی را تکذیب می‌کنند.

سال‌های قبل چه شد؟

عبدالفتاح السیسی ژنرال سابق ارتش مصر بود، در سال ۲۰۱۳ بعد از رفتن دکتر محمد مرسی نخستین رئیس‌ جمهور منتخب در انتخابات دموکراتیک و عضو اخوان‌المسلمین، به قدرت رسید.

او در سال ۲۰۱۴ به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد و در سال ۲۰۱۸ نیز برای دوره دوم موفق به جلب نظر مردم شد و در هر دو انتخابات ۹۷ در صد آرا را به دست آورد.

قانون اساسی مصر در سال ۲۰۱۹ تغییر کرد و دوره ریاست‌ جمهوری به شش سال افزایش یافت و به سیسی اجازه داد برای دوره سوم نیز کاندیدا شود.

حامیان او امنیت را مهم‌ترین دستاورد حکمرانی او می‌دانند و می‌گویند گروه‌هایی مانند زنان از این دستاورد بهره می‌برند و حضورشان در اجتماع و سیاست بیشتر شده است.

گروه زیادی از مصری‌ها نیز در انتخابات بی‌ تفاوت بودند و گفتند که نتیجه آن از پیش مشخص بوده است.

عبدالفتاح السیسی در نخستین واکنش خود بعد از اعلام پیروزی‌اش در انتخابات گفت که به تلاش‌هایش برای ساختن جمهوری جدید ادامه خواهد داد.

او همچنین با اشاره به جنگ میان اسرائیل و گروه حماس گفت این نبرد تهدیدی برای امنیت ملی مصر است.