فایل صوتی ظریف

انتشار فایل صوتی ظریف در مصاحبه جنجالی خود در مورد دخالت‌ نظامیان در جمهوری اسلامی با واکنش گسترده ای در ایران و کشورهای جهان روبرو شد.

خبرگزاری “فارس نیوز 24” به یک فایل صوتی از اظهارات وزیر امور خارجه ایران، محمد جواد ظریف رسیده بود که طی آن ظریف، از دخالت رهبر و فرماندهان سپاه پاسداران، به رهبری قاسم سلیمانی، در امور وزارت خارجه انتقاد کرد. 

این فایل بخشی از مصاحبه سه ساعته با اقتصاددان حامی دولت، سعید لیلاز است که قرار بود پس از پایان ریاست جمهوری حسن روحانی منتشر شود.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در دولت دونالد ترامپ در توییتی درباره مقابله منتشرنشده وزیر خارجه ایران نشان داد.

◊    سخنگوی وزارت خارجه ایران: «مصاحبه نبوده»

وی نوشت: «حمله گسترده دولت ما به قاسم سلیمانی تأثیر گسترده ای بر ایران و خاورمیانه دارد. مجبور نیستید سخنان من را بپذیرید، از ظریف درباره‌اش بپرسید».

به نوبه خود، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت که گفتگوی جوادظریف و لیلاز «مصاحبه نبوده و قرار نبود مصاحبه باشد».

 سخنگوی وزارت امور خارجه توضیح داد که هدف از گفتگوی ظریف ثبت اسناد “برای انتقال سوابق و تجارب به دولت بعدی” است.

حجت‌الاسلام نصرالله‌ پژمانفر، نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی، نیز به فایل صوتی ظریف حمله کرد و تاکید کرد که «ظریف گویا هنوز متوجه خطوط قرمز نظام نیست».

◊    مذاکرات جدید یا کاندیدای ریاست‌جمهوری

نماینده مشهد توضیح داد: «آقای ظریف در این مصاحبه مطالبی را مطرح می‌ کند که گویا نمی‌ داند وزیر خارجه کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران است».

مارک دوبوویتز، رییس اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، رییس اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی ها، همچنین به مصاحبه وزیر امور خارجه منتشر شده است، در یک توییت اشاره کرد.

وی اظهار داشت که سخنان محمد جوادظریف در مصاحبه را تاییدکننده قدرت نداشتن خود در جمهوری اسلامی دانست.

از سوی دیگر، روح‌الله متفکر آزاد، نماینده تبریز و عضو هیات رئیسه مجلس در توییتر نوشت: «پیام آقای ظریف کاملاً روشن است؛ یا اجازه بدهید مذاکرات جدید را انجام بدهم، با هر نتیجه ای، یا کاندیدای ریاست‌جمهوری خواهم شد».