ظریف: ترامپ مرا برای دیدار در کاخ سفید دعوت کرد، اما اجازه ملاقات نداشتم
ظریف: ترامپ مرا برای دیدار در کاخ سفید دعوت کرد، اما اجازه ملاقات نداشتم

ظریف: ترامپ مرا برای دیدار در کاخ سفید دعوت کرد، اما اجازه ملاقات نداشتم؛ در روز سه‌شنبه، ۱۶ خرداد، محمد جواد ظریف، وزیر سابق خارجه ایران، در پلتفرم اجتماعی کلاب هاوس توضیحاتی مبنی بر “ناگفته‌های” مذاکرات توافق هسته‌ای ایران، که به آن برجام مشهور است، ارائه نمود.

انتقادات از رویکرد سیاست خارجی دولت حسن روحانی

برنامه مذکور به دعوت مجید تفرشی برگزار شده است و طی آن محمد جواد ظریف، وزیر سابق خارجه ایران، برای بیش از پنج ساعت در حاضران این اتاق شرکت کرده است. تعداد وارد شدگان به این اتاق به بیش از ۴۰ هزار نفر رسیده است.

ظریف در این برنامه سعی کرد تا به انتقادات مربوط به رویکرد سیاست خارجی دولت حسن روحانی و نیز به کارنامه خود در دوران وزارت خارجه پاسخ دهد.

در قسمتی از این برنامه، محمد جواد ظریف به یک پرسش درباره رویکرد ايران در مواجهه با انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا پاسخ داد. او اظهار کرد: “من پیشنهادی داشتم که بین مدت زمان انتخاب ترامپ تا ورود او به کاخ سفید، اقدامی مشابه عربستان انجام دهیم. اما نظر من در نهایت قبول نشد.”

حل مناقشه بین ایران و آمریکا

در ادامه، محمد جواد ظریف به اعزام عادل الجبیر، وزیر خارجه وقت عربستان به واشنگتن اشاره کرد و اظهار داشت که ریاض به دلیل اظهارات دونالد ترامپ در طول تبلیغات انتخاباتی نگران بود. به همین دلیل، عادل الجبیر به مدت دو هفته در آمریکا حضور داشت و توانست اقداماتی را انجام دهد.

ظریف همچنین بیان کرد که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، طرح‌هایی برای حل مناقشه بین ایران و آمریکا قبل از خروج آمریکا از برجام ارائه کرده بود.

چه کسانی در دولت دونالد ترامپ تمایل به حل مساله ایران از طریق مذاکره داشتند

محمد جواد ظریف در پاسخ به پرسشی درباره اشخاصی که در دولت دونالد ترامپ تمایل به حل مساله ایران از طریق مذاکره داشتند، به استیون منوچین و جرد کوشنر اشاره کرد. او بیان کرد: “استیون منوچین و جرد کوشنر. البته این دو نفر مجبور خواهند شد بیایند و حرف مرا تکذیب کنند.”

جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ، و استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری در دولت سابق آمریکا بود.

ظریف: ترامپ مرا برای دیدار در کاخ سفید دعوت کرد، اما اجازه ملاقات نداشتم

محمد جواد ظریف، وزیر سابق خارجه ايران، در ادامه به مذاکرات خود با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، اشاره کرد و گفت: “ترامپ می‌خواست من را در فرانسه ببیند، اما من اجازه ملاقات نداشتم.”