شکایت الهه محمدی از قاضی صلواتی
شکایت الهه محمدی از قاضی صلواتی

شکایت الهه محمدی از قاضی صلواتی؛ روز یکشنبه، همسر الهه محمدی، خبرنگار زندانی در ایران، اعلام کرد که از قاضی ابوالقاسم صلواتی به دلیل عدم اجرای قانون شکایت کرده است.

شکایت الهه محمدی از قاضی صلواتی

سعید پارسایی، که پیشتر در توییتر فعالیت داشته است، این اطلاعات را از طریق شبکه اجتماعی ایکس به اشتراک گذاشته و اظهار کرده است که همسرش شکایت خود را در دادگاه‌های مختلف انجام داده است، از جمله دادگاه قضات، دادسرای کارکنان دولت، حوزه ریاست دادگاه انقلاب و دادگاه کیفری.

آقای پارسایی بدون اشاره به جزییات درباره این شکایت نوشت: “طی این ۱۵ ماه بر ما ثابت شده که نه تنها قانون اساسی، بلکه قوانین آیین دادرسی کیفری و آیین‌نامه‌های حقوق زندانیان نیز صرفاً کلماتی بی محتوا روی کاغذ هستند، حداقل برای ما.”

پیش از این، نیلوفر حامدی، یکی دیگر از روزنامه‌نگاران زندانی در ایران، نیز از ابوالقاسم صلواتی که قاضی پرونده او بوده است، به دلیل “خودداری از آزادی او در پایان یک سال بازداشت موقت” شکایت کرده بود.

الهه محمدی و نیلوفر حامدی

الهه محمدی و نیلوفر حامدی، خبرنگاران روزنامه هم‌میهن و شرق، سال گذشته به دلیل پوشش خبری درباره جان‌باختن و خاکسپاری مهسا امینی دستگیر شدند. پس از گذشت یکسال از بازداشت موقت، در دادگاهی که تحت ریاست قاضی صلواتی برگزار شد، به حبس‌های طولانی مدت محکوم شدند.

در صورت تأیید احکام بدوی از سوی دادگاه تجدید نظر، اجرای ۶ سال از کل حکم ۱۲ سال الهه محمدی و ۷ سال از کل حکم ۱۳ سال نیلوفر حامدی صورت خواهد گرفت. احکام این دو خبرنگار بر اساس اتهاماتی چون “همکاری با دولت متخاصم آمریکا”، “اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور”، و “فعالیت تبلیغی علیه نظام” صادر شده است. با این حال، هر دو این خبرنگار و مدیران مسئول رسانه‌های آنان این اتهامات را به شدت رد کرده‌اند.