شهبانو فرح پهلوی
شهبانو فرح پهلوی: سالروز مشروطیت، نماد آغاز مردم‌سالاری در ایران است

شهبانو فرح پهلوی: سالروز مشروطیت، نماد آغاز مردم‌سالاری در ایران است؛ شهبانو فرح پهلوی در بیانیه ای به مناسبت فرا رسیدن ۱۴ مرداد، سالگرد مشروطه را «نماد آغاز مردم‌سالاری در ایران» توصیف کرد و یادآوری این روز را «وعده آزادی» دانست.

شهبانو فرح پهلوی: سالروز مشروطیت، نماد آغاز مردم‌سالاری در ایران است

شهبانو فرح پهلوی روز پنجشنبه ۱۶ مرداد در آستانه سالگرد مشروطیت در بیانیه ای اعلام کرد که ۱۴ مرداد روزی دانسته که «ملت ایران توانست پس از سال‌ها مبارزه، نظام پادشاهی پارلمانی را جایگزین استبداد و خودرأیی کند.»

به گفته وی، «قانون اساسی ایران که حقوق ملت و تفکیک قوای ملی را به رسمیت می شناسد، یکی از بزرگترین دستاوردهای سیاسی و اجتماعی ایران در تاریخ طولانی امپراتوری است که پیش‌کسوتان نهضت زن در در ایران دوش به دوش مردان آزاده سهیم بوده‌اند.

دوران بازسازی ایران بر پایه تجددخواهی و ناسیونالیسم کهن ایرانی

شهبانو فرح پهلوی با یادآوری آغاز «دوران بازسازی ایران بر پایه تجددخواهی و ناسیونالیسم کهن ایرانی» به «همت رضا شاه بزرگ» گفت: در عصر مرحوم شاهنشاه فقید، ضمن تمرکز بر حفظ استقلال و یکپارچگی کشور،و گام های بزرگی در همه امور اجتماعی برداشته شد.

در این بیانیه آمده است: «در این عصر با از میان برداشتن نظام ارباب و رعیتی و پایان دادن به ظلم دیرینه مردسالاری، آرمان های ناشکفته جنبش مشروطیت بر آورده شد و تداوم و تکاملی که خواسته شاهنشاه فقید بود به ثمر رسید.