اعتراضات مردمی

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد به مقامات جمهوری اسلامی به دلیل استفاده از سلاح های مرگبار در مواجهه با اعتراضات مردمی حمله کرد.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، به مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد که جمهوری اسلامی از خشونت بیش از حد علیه اعتراضات مسالمت آمیز استفاده می کند.

رحمان اظهار داشت: «استفاده از زور و سلاح‌ های مرگبار و کشنده ویژگی اصلی نحوه مواجهه مقام‌های جمهوری اسلامی با اعتراض‌ های مسالمت آمیز مردمی است».

  • اعدام، بازداشت و فشار بر فعالان مدنی

وی همچنین در گزارش خود به اعتراضات خوزستان اشاره کرد و گفت كه جمهوری اسلامی ایران با استفاده از زور حق تجمع مسالمت‌آمیز معترضان را به دلیل به فقدان حقوق اولیه چون آب در خوزستان زیر پا گذاشته است.

گزارشگر ویژه حقوق بشر اضافه كرد: «سرکوب مرگبار تظاهرکنندگان در اعتراضات خوزستان منجر به کشته شدن بیش از ۹ نفر از جمله یک کودک شد. و این خشونت همان چیزی است که در اعتراضات مردمی آبان ۹۸ رخ داد و منجر به کشته شدن صدها نفر شد».

از سوی دیگر، رحمان تاکید کرد که قوه قضائیه جمهوری اسلامی شهروندان و مخالفان رژیم را بر اساس اعترافات اجباری و تحت شکنجه به احکام سنگین، از جمله اعدام، محکوم می کند.