رادیوهای بیگانه

لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران، از مردم ایران خواست به اظهارات رادیوهای بیگانه گوش ندهند و آنها را به تضعیف روابط بین دولت های ایران و روسیه متهم کرد.

اظهارات سفیر روسیه در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، بیان شد که در آن رادیوهای خارجی ایران را به تضعیف روابط ایران و روسیه متهم کرد.

اگرچه از جزئیات درخواست‌ تضمین روسیه برای برجام توضیح نداد، اما سفیر روسیه در این دیدار از تحریف روزنامه ها و رادیوهای بیگانه به دلیل اظهاراتش درباره خبر درخواست روسیه برای ضمانت برجام انتقاد کرد.

♦   باج‌گیری از مذاکرات برجام؟

وی تاکید کرد: «سوءتفاهم شده است و توضیحات لازم را از طریق منابع دیپلماتیک به طرف ایرانی خواهیم داد و بنابراین از مردم ایران می‌خواهیم که به اظهارات رادیوهای بیگانه گوش ندهند».

شایان ذکر است که روز ۱۴ اسفند، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، اعلام کرد: «آمریکا باید ضمانت کتبی دهد که تحریم‌های جدید اعمال شده علیه مسکو به‌دلیل تهاجم این کشور به اوکراین، پس از احیای برجام، بر روابط تجاری ایران و روسیه اثر منفی نخواهد داشت».

کشورهای غربی از درخواست روسیه انتقاد کردند و ایالات متحده درخواست روس ها را “بی‌ربط” خواند، در حالی که فرانسه این درخواست را “باج‌گیری از مذاکرات برجام” توصیف کرد.

از سوی دیگر، کارشناسان و تحلیلگران سیاسی اظهارات سفیر روسیه را بیانگر دیدگاه دیکتاتوری توصیف کردند، زیرا دولت روسیه در روزهای اخیر فشارهای خود را بر رادیوهای اروپای تشدید کرده و از دسترسی کاربران داخل روسیه به خدمات به زبان روسی جلوگیری کرده است.