کاندیدای ریاست جمهوری
علی اردشیر لاریجانی

علی اردشیر لاریجانی، اصول‌گرا که به روابط نزدیک خود با حسن روحانی رئیس جمهور مشهور است، نام خود را به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری آینده اعلام کرد.

لاریجانی این خبر را در آخرین روز نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری ایران، که در آن اسامی نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰ نفر افزایش یافت، اعلام کرد.

گزارش های زیادی درباره فساد خانوادۀ لاریجانی گزارش شده است و وی و خانواده اش به پرونده های اختلاس متهم شده اند.

وی احتمالاً اولین نامزد حمایت از توافق هسته ای با قدرت های جهانی است که در سال ۱۳۹۴ در پاریس منعقد شد.

◊    سمت‌های اجرایی

 علی لاریجانی، جانشین رئیس ستاد مشترک سپاه پاسداران، به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان صدا و سیمای دولت ایران منصوب شد.

در دوران محمود احمدی نژاد، ششمین رئیس‌جمهور ایران، لاریجانی به مدت دو سال سمت دبیرکل شورای عالی امنیت ملی ایران را بر عهده داشت.

بعداً، وی به مدت ۱۲ سال از خرداد ۸۷ تا خرداد ۹۹ پنجمین رئیس مجلس شورای اسلامی بود و در ۶ خرداد ۹۹ از سمت خود کناره گیری کرد.

◊    اتهام به فساد

خانواده کاندیدای ریاست جمهوری شامل است اعضای برجسته دولت ایران، علی لاریجانی رئیس مجلس، دستیار قضایی و رئیس کمیته حقوق بشر و معاون سابق وزیر امور خارجه محمد جواد لاریجانی، رئیس سابق دادگستری صادق آمولی لاریجانی، باقر لاریجانی معاون سابق وزیر بهداشت و دیپلمات سابق و بازرگان فاضل لاریجانی.

برای دهه ها، خانواده لاریجانی بر قوه قضائیه و مجلس تسلط یافت و به یکی از خانواده های ثروتمند و صاحب نفوذ تبدیل شد که به اتهام فساد، اختلاس و طرفداری متهم بودند.

آخرین مورد نقش آنها در امضای توافقنامه استراتژیک ۲۵ ساله با چین بود که باعث جنجال و مخالفت گسترده مخالفان نظام و اتهامات فروش دارایی های این کشور شد.