روایت تکان دهنده شکنجه خالد پیرزاده در زندان
روایت تکان دهنده شکنجه خالد پیرزاده در زندان

روایت تکان دهنده شکنجه خالد پیرزاده در زندان؛ همزمان با اعتراضات گسترده به ادامه اعدام زندانیان سیاسی در ایران، روایتی تلخ از شکنجه‌های دوران زندان “خالد پیرزاده”، قهرمان بدن‌سازی و زندانی سیاسی، منتشر شده است.

روایت تکان دهنده شکنجه خالد پیرزاده در زندان

در مورد شکنجه‌های روانی در زمان زندان، این زندانی سیاسی اظهار داشت: “دو بار طناب دار گردنم انداختند. حکم وحشت اعدام! در بازجویی‌های روزهای اول، به عنوان یک ورزشکار با بدنی قوی و وزن ۱۲۷ کیلوگرم، بدنم قوی بود و دور بازوی من ۵۳ سانتیمتر بود. این افراد از حسادت و حرصی که داشتند، به من رحم نکردند و مرا تا حد مرگ شکنجه می‌کردند.”

آقای پیرزاده در توصیف شکنجه‌ها افزود: “دست‌های مرا می‌گذاشتند لای در فلزی اتاق بازجویی و در را بهم می‌کوبیدند! در دوران بازجویی، دو نفر از بغل سوار زانوی من شدند؛ زیر زانوم خالی بود. زانوم شکست و از جایش درآمد! رباط صلیبی و ای‌سی‌ای و پی‌سی‌ال پایم پاره شد و وضعیت به حدی حاد شد که در بیمارستان آرمان تحت عمل جراحی قرار گرفتم.”

شبکه حقوق بشری دادبان با انتشار این متن اعلام کرده است که “این روایت تلخ خالد پیرزاده از شکنجه‌هاست که اکنون علیرغم تحمل این شکنجه‌ها، در اعتصاب غذا است و حاضر به شکستن آن نیست.”

اتهامات علیه خالد پیرزاده

بر اساس این گزارش، خواسته‌های خالد پیرزاده، زندانی سیاسی محبوس در اوین، شامل توقف اعدام‌ها، رسیدگی به وضعیت هم‌بندی‌هایش و آزادی او است. او که اخیراً به اتهام‌های “اجتماع و تبانی” و “تبلیغ علیه نظام” به پنج سال و هشت ماه حبس محکوم شده است، امیدوار است که مواردی نظیر توقف اعدام‌ها و بررسی وضعیت هم‌بندی‌ها به عنوان بخشی از حقوق او رعایت شوند.

دادگاه انقلاب اسلامی تهران این زندانی سیاسی را به اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” به پنج سال حبس و بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به هشت ماه زندان محکوم کرده است.