رشت در چهارشنبه سوری، طنین انداز شعار آزادی
رشت در چهارشنبه سوری، طنین انداز شعار آزادی

رشت در چهارشنبه سوری، طنین انداز شعار آزادی؛ رشت در چهارشنبه سوری، طنین انداز شعار آزادی؛ تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که جمعی از مردم رشت در میدان شهرداری این شهر، در شب چهارشنبه سوری، با شعار “آزادی، آزادی، آزادی” به آواز انقلابی خود می‌پردازند.

رشت در چهارشنبه سوری، طنین انداز شعار آزادی

این تجمع نشان از شور و اشتیاق مردم رشت برای آزادی و حقوق شهروندی دارد.

در دیگر نقاط ایران نیز، استقبال گسترده‌ای از نوروز و جشن‌های چهارشنبه سوری صورت گرفته است. ایرانیان در سه‌شنبه آخر سال، با شادی و امید به سالی نو، به استقبال نوروز می‌روند. این جشن‌ها فرصتی برای اتحاد و همبستگی مردم و یادآوری فرهنگ غنی و پویای ایرانیان در آئین‌های سنتی و مذهبی است.

“زن، زندگی، آزادی”

سه کلمه: “زن، زندگی، آزادی” در اعتراضات در ایران – و تعدادی از کشورهای دیگر – پس از مرگ یک زن جوان کرد ایرانی به نام مهسا (ژیان) امینی در 16 سپتامبر طنین انداز شد.

این شعار ریشه در جنبش آزادی کردی دارد و اغلب به زبان کردی ( ژن، ژیان، ئازادی) سر داده می شود، اما طی دو دهه گذشته توسط بسیاری از مدافعان حقوق زنان در سراسر خاورمیانه پذیرفته شده است.

نام کردی «جینا» مهسا امینی نیز مترادف با «ژیان» به معنای زندگی است. بنابراین نام او نیز در مراسم تشییع جنازه او که در سقز، زادگاهش برگزار شد، خوانده شد و هزاران عزادار به زبان کردی،ژن، ژیان، ئازادی را سر دادند.