دولت ایران ده‌ها هزار افغان را از خاک ایران اخراج کردند!
دولت ایران ده‌ها هزار افغان را از خاک ایران اخراج کردند!

دولت ایران ده‌ها هزار افغان را از خاک ایران اخراج کردند؛ یک مقام وزارت مهاجران در طالبان خبر داد که بیش از ۴۰ هزار پناهجوی افغان طی یک ماه اخیر از ایران اخراج و به کشور خود بازگردانده شدند.

عبدالرحمان راشد، سرپرست وزارت مهاجران و عودت‌کنندگان طالبان، امروز اعلام کرد: “تقریبا ۴۶ هزار نفر به اراده خود برگشتند و تقریبا ۴۳ هزار نفر دیگر از ج.ا.ا اخراج شدند، به خاطر این که آنان اسناد قانونی و اسناد زندگی کردن در آنجا را نداشتند”.

هنوز مقام‌های ایران درباره این آمار ارائه شده از سوی حکومت طالبان هیچ توضیحی نشان نداده‌اند.

اما کمتر از سه هفته قبل، یک مقام نظامی در سیستان و بلوچستان از بازگرداندن هزاران پناهجوی افغان به کشورشان، فقط از یک گذرگاه مرزی ایران و طی تنها یک شبانه‌ روز تصریح کرده بود.

پرویز قاسم‌زاده، فرمانده هنگ مرزی زابل در استان سیستان و بلوچستان، روز ۲۴ تير به رسانه‌های ایران گفت: “طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۴۷۶۷ نفر تبعه افغانستان که در اقصی نقاط کشور به دلایلی چون ورود غیرقانونی، اقامت غیرقانونی و یا پایان اعتبار گذرنامه دستگیر شده بودند، از طریق دروازه گذر مرزی میلک در شمال استان سیستان و بلوچستان به کشور افغانستان انتقال داده شدند”.

این نخستین بار نیست که پناهجویان افغان از ایران یا دیگر کشورها به کشورشان بازگردانده می‌شوند.

پس از قدرت گرفتن دوباره طالبان در افغانستان، خیلط از شهروندان به دلیل شرایط بد اقتصادی، نگرانی‌های امنیتی و محدودیت‌های جدید وضع شده از سوی طالبان، از وطنشان فرار کردند.

چند روز قبل، انجمن حمایت از مهاجران افغان در ترکیه خبر داد که حکومت ترکیه در شش ماه گذشته ۱۵ هزار افغان پناهجو را از خاک خود اخراج کرده است.

اغلب این پناهجویان از راه‌های خطرناک و از طریق ایران خود را به ترکیه رساندند و سپس تلاش می‌کنند به کشورهای اروپایی بروند.