دستگیری رئیس سابق دولت محلی قره‌باغ در دستان جمهوری آذربایجان
دستگیری رئیس سابق دولت محلی قره‌باغ در دستان جمهوری آذربایجان

در روز چهارشنبه پنجم مهر، جمهوری آذربایجان، رئیس سابق دولت محلی منطقه ناگورنو-قره‌باغ را در حین تلاش برای گریختن به سوی ارمنستان دستگیر کرد.

دستگیری رئیس سابق دولت محلی قره‌باغ در دستان جمهوری آذربایجان

همچنان بحران بشری ناشی از تسلط باکو بر منطقه ادامه دارد، و آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد که تعداد ارامنه‌ای که از این منطقه به سمت سایر مناطق گریخته‌اند به بالای ۵۰ هزار نفر افزایش یافته است. روبن واردانیان، بانکدار میلیاردر و فعال خیریه، در بازه زمانی حدود چهار ماه، از نوامبر ۲۰۲۲ تا فوریه ۲۰۲۳، به عنوان رئیس دولت محلی ارامنه در ناحیه ناگورنو-قره‌باغ فعالیت می‌کرد. همسر وی از طریق شبکه اجتماعی تلگرام اعلام کرد که او در زمان تلاش برای فرار از این منطقه دستگیر شده است.

روبن واردانیان، رئیس سابق دولت جمهوری خودخوانده قره‌باغ کوهستانی، پس از بازداشت توسط اداره مرزبانی جمهوری آذربایجان

مرزبانی جمهوری آذربایجان

اداره مرزبانی جمهوری آذربایجان اعلام کرده که وی به باکو منتقل شده و به نهادهای دولتی دیگر تحویل داده شده است. این اتفاق در پی تصرف ناحیه ناگورنو-قره‌باغ توسط ارتش جمهوری آذربایجان اتفاق افتاده است. اعضای اقلیت ارمنی در این منطقه در روزهای اخیر در حال ترک منطقه هستند، به دلیل نگرانی از احتمال سرکوب و اقدامات انتقام‌جویانه از سوی باکو.

مقامات محلی اعلام کرده‌اند که تاکنون بیش از ۵۰ هزار نفر از ارامنه که جمعیت آنها تخمین زده می‌شود ۱۲۰ هزار نفر است، از منطقه گریخته‌اند.