حمله روزنامه
حمله روزنامه "فرهیختگان" به موسسه کنکور برای استفاده از اشعار انتقادی و انقلابی

حمله روزنامه “فرهیختگان” به موسسه کنکور برای استفاده از اشعار انتقادی و انقلابی؛ روزنامه «فرهیختگان» در گزارشی از مؤسسه «گاج» که در زمینه کتاب‌های کمک‌درسی و کنکور می کند به دلیل انتشار اشعار اعتراضی و انتقادی در یکی از آزمون هایش انتقاد کرد.

حمله روزنامه “فرهیختگان” به موسسه کنکور برای استفاده از اشعار انتقادی و انقلابی

این روزنامه در شماره سه شنبه ۲۲ آذرماه خود با انتشار مطلبی با عنوان «کاسبان کنکور به شعر و ایران هم رحم نکردند» از این که در آزمون جمعه ۱۸ آذرماه این موسسه برای پایه دوازدهم علوم انسانی، اشعاری «هدف‌دار و سیاه» انتخاب شده انتقاد کرد.

به گفته فرهیختگان دانشگاه متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی و نزدیک به حکومت، این اشعار «در دوره خاصی گفته شده اما با هدف خاصی تنظیم شده است و مطمئناً شخصی که سؤالات را طراحی کرده، با نگاهی خاص این اشعار را برای آزمون انتخاب کرده است».

اشعار محمد فرخی یزدی

در این روزنامه به اشعار محمد فرخی یزدی شاعر و روزنامه‌نگار مشهور دوران مشروطیت که برای این آزمون انتخاب شده است، اشاره شده است.

در بخشی از این شعر آمده است: «در سایه استبداد پژمرده شد آزادی/ این گلبن نورس را بی‌ریشه نباید کرد/ ز انتخاب چو کاری نمی‌رود از پیش/ به پور کاوه بگو فکر انقلاب کند».

در بخشی دیگر از این شعر به نام «ضحاک» مطرح شد و با آغاز دور جدید اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی، معترضان بارها در شعارهای خود علی خامنه ای را با این نام خطاب کردند.