حرکت تنش‌زا: کره شمالی یک موشک بالستیک دیگر به دریای ژاپن شلیک کرد
حرکت تنش‌زا: کره شمالی یک موشک بالستیک دیگر به دریای ژاپن شلیک کرد

در پی هشدارهای اعلام شده توسط رهبران کره جنوبی و ژاپن در خصوص برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ، کره شمالی یک موشک بالستیک کوتاه‌برد را به سمت دریای ژاپن شلیک کرد. به گزارش وزارت دفاع کره جنوبی در تاریخ ۲۶ آذرماه، این موشک که از نوع کوتاه‌برد بوده و تا حدود ۵۷۰ کیلومتر پیشروی کرده بود، در نهایت به آب‌های اقیانوس در نزدیکی ژاپن برخورد کرد. این حادثه توسط وزارت دفاع ژاپن نیز تأیید شده است.

حرکت تنش‌زا: کره شمالی یک موشک بالستیک دیگر به دریای ژاپن شلیک کرد

آزمایش موشکی اخیر کره شمالی به دنبال ورود یک زیردریایی آمریکایی به آب‌های کره جنوبی صورت گرفت. پیشتر، رهبران ژاپن و کره جنوبی هشدار داده بودند که دولت پیونگ‌یانگ در حال آزمایش یک موشک قاره‌پیمای هسته‌ای است. دولت سئول به همراه واشنگتن اعلام کرده‌اند که هر گونه حمله اتمی از سوی پیونگ‌یانگ به معنی “پایان کار” برای این رژیم خواهد بود.

“گروه مشاوره هسته‌ای مشترک” کره جنوبی و آمریکا دومین نشست خود درباره برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ را در واشنگتن آغاز کرده است. ارتش کره جنوبی اعلام کرده است که نهادهای نظامی این کشور به همراه ژاپن اطلاعات مربوط به موشک بالستیک کره شمالی را از نزدیک پی‌گیری و هم‌رسانی کرده‌اند.

در این میان، سخنگوی وزارت دفاع کره شمالی روز یکشنبه تصمیم کره جنوبی و آمریکا برای برگزاری مانور مشترک نظامی در سال آینده، از جمله رزمایش مقابله با حمله اتمی را محکوم نمود و اعلام کرد: “هر گونه تلاش نیروهای متخاصم برای استفاده از نیروهای مسلح علیه کره شمالی، اقدام متقابل پیشگیرانه و مرگبار این کشور را در پی خواهد داشت.”

تسلیحات هسته‌ای

کره شمالی در سال گذشته خود را یک قدرت هسته‌ای “بازگشت‌ناپذیر” اعلام کرد و به طور مکرر اظهار کرده است که از این تسلیحات هسته‌ای دست نخواهد کشید. رژیم پیونگ‌یانگ، تسلیحات هسته‌ای را برای بقای خود به عنوان یک ضرورت محسوب می‌کند.

همچنین، این کشور در ماه گذشته موفق به قرار دادن یک ماهواره جاسوسی در مدار زمین شد.